Møteplass for motormiljøet på Helgeland
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

+11
Ivar
sub-87
catofox
02ronny
oldsrodder
lotus
need4speed
blazerteam
Ove Jonny
pontchief
Trond-Diesel
15 posters

Side 4 av 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Tir 25 Jan 2011, 23:06

Utover dagen ble det folksomt på kaia. Det var rigget kafè der i forbindelse med Fiskefestivalen, så det ble et naturlig møtepunkt.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0958

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0003

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0002-1

Litt senere på dagen kom Hurtigbåten med flere folk. Noen hadde hørt rykter allerede i byen, så det hadde vært en del diskusjoner på turen utover.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0001

Like før båten kom observerte jeg denne på kaikanten....vann sto det... pirat
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Tir 25 Jan 2011, 23:44

Forresten...Vi parkerte Alvin på vegen en stund mens vi organiserte ett par ting på kaia for kafeen. Mens vi gjorde dette kom det gående forbi en mor med sitt barn. De bodde lengre ut og hadde ikke fått med seg Alvin..og plutselig hadde vi en kar sittende i Alvin som nektet å komme ut før han hadde fått prøvd sirena....uansett hva mora lokka med...

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0068

Man er jo selvfølgelig hjelpsom i slike situasjoner...mor hadde stått i nesten 20 minutter og forhandlet med sin sønn når vi kom tilbake...og hadde det egentlig ganske travelt.. pirat

Sirene ble behørig testet, og rattet "tørrkjørt"etter beste evne, og motvillig -mot en lovnad om prøvetur senere- ble han med mor på butikken (-det er bare kjedelig på butikken.... No )

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0065
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Ons 26 Jan 2011, 00:07

Med hurtigbåten kom det som sagt en del flere til bygda...

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0053

En god del....

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0039

....flere...

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0968

Her har vi forresten en av havnas skrekk...tror de brukte en tank bensin hver om dagen i sommer..yes

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0977

Hurtigbåten hadde såpass mange passasjerer at den måtte gå to turer for å få alle som skulle til Akkarfjorden utover..

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0062

...og i mellomtiden var vaffelpressa varm samt burgere og kottiser ble svidd over en lav sko (...og dette skal være en fiskefestival, likssom.. Rolling Eyes )

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0004-1

Alvin var forresten praktisk å bruke som fotostativ... Kom opp og fikk oversikt.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0044

Så plutselig hørte jeg en liten stemme som spurte:-kan jeg få sitte i Brannbilen.....det er litt kaldt.... Rolling Eyes Question Rolling Eyes Question

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0059

...hmmm...har vel sett denne karen før..... Question
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Ons 26 Jan 2011, 01:24

Så etter den obligatoriske skattejakten for barna (mange som ble lagt med sukkerkick denne kvelden.. bounce )

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0018

..og litt musikalsk underholdning var det på tide og døpe Alvin.

Jeg tok på meg den "tunge" oppgaven med å fortelle bygdas folk og de tilreisende historien bak og våre tanker som førte frem til kjøpet av Alvin..

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0020

....Samt hvorfor vi valgte navnet "Alvin"

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0021

Vi hadde fått laget ett merke med navnet på, så vi satte en av våre kjenninger som har feriebolig her ute, og som jobber med reklame/reklameskilt og sånn til å montère navnet på panseret.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0023

For dere som ikke kjenner hele denne historien, kan jeg ta den her som en repetisjon,-ispedd bilder av montèringa av navnet:

- Vi (jeg og min fru)har helt siden vi flytta hit til Akkarfjord sett at brannberedskapen er under en hver kritikk, for ikke å si fraværende i praksis. Siden vi har et større byggeprosjekt på gang her ute som inkluderer ett serveringssted, var det naturlig at vi så på beredskapen som en del av våre forrundersøkelser.
Beredskapen besto av en stabel med slanger i en bod ved skolen, men ingen ting å frakte disse med, samt tillkoblingspunkter i kummer langs vannledningen. Disse kummene er ikke merket slik at man vet hvilke det er koblinger i. I tillegg er en god del av kummene,-som selvsagt følger vannledningen- lokalisert i private hager, og derfor nedgrodd samt nedsnødd om vinteren..

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0022

Vi klarte ikke og lokalisere den kummen som skulle ligge nærmest vårt prosjekt siden den tydeligvis var asfaltert over...kummlokket ble funnet etter asfalteringen (som skjedde en gang på -90tallet...)så kummen ble tydeligvis fyllt med grus, og derfor ikke mulig å lokalisere uten å grave opp vegen.....-noe som neppe blir å skje.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0026

Allerede da, for snart 3 år siden, fleipet jeg om at vi fikk kjøpe oss en gammel brannbil med vanntank slik at vi hadde litt hjelp i alle fall.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0024

Så senere, i forbindelse med at vi søkte om tilkobling på vannledninga, søkte vi samtidig om å få sette opp en brannhydrant. Siden vi alikevel må grave for tillkoblingen vår, tilbydde vi å stå for gravinga, bare kommunen stillte hydrant.
Vi sendte kopi til brannvesenet, som syns det var ett positivt tilltak som de anbefalte på det varmeste. Brannvesenet hadde helst sett det var hydranter over allt siden det korter ned deres reaksjonstid med mange minutter i forhold til kum.

Det varte og rakk,men vi hørte ikke noe fra kommunen om hydranten. Vi purret på flere ganger, men fikk bare til svar at vår hendvennelse var registrert og lå på rette vedkommendes bord til behandling... Suspect

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0025

Så i mai i fjor,-vi hadde en tidlig og fin vår-ble det under bråtebrann syndet mot regel 1....tro ikke det er slukket før du er helt sikker....og det slukker ikke av seg selv når du snur ryggen til....
Dette førte til at Rektor på skolen (og husbond til hun som fyrte på..)ble nødt til å foreta en heftig panikkslukking, der både pannelugg og øyenbryn ble lettere svidd.... Det hadde tatt fyr i trappa til naboen også, men han klarte å få slukket med hele kroppen som innsats..

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0026

Vi fikk denne historien servert i forskjellige versjoner på butikken senere på dagen, men det sådde en liten spire i oss...
Siden vi fremdeles etter snart ett år ikke hadde fått noen som helst tilbakemelding om vår forespørsel om hydrant, fleipa vi om kansje vi rett og slett skulle skaffe vår egen "hydrant" når vi kom hjem...det vil si en brannbil!
Som sagt, så gjort! Finn.no og se der...det sto en søt liten -75 dodge brannbil med pumpe,slanger,blålys, sirene,vanntank og 4X4 som skrek etter noen som kunne forbarme seg over han..
-Ring, sa fruen. Så jeg gjorde og traff en hyggelig ungdom som hadde gitt opp drømmen om å bli brannkonstabel med egen brannbil sammen med sine venner.... Etter en hyggelig prat om hva vi hadde tenkt oss med en brannbil, som endte med prat om penger, måtte bare han avklare med sine "medsammensvorne" om beløpet vi var blitt enige om var godtatt.. 25 minutter senere var vi eiere av en brannbil vi ikke hadde sett(bare bilder..)og som sto på Fauske uten startmotor og med brent clucth og svinghjul....det var jo bare 95 mil unna....eller en ettermiddagstur som vi sier på finnmarka.. Cool

Vi bestemte oss allerede da at barnet (bilen..) skulle få navnet ALVIN etter den i bygda med ferskest erfaring med panikkslukking...

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0027

...Vi har fremdeles ikke hørt noe om den hydranten..... Suspect
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by oldsrodder Ons 26 Jan 2011, 08:18

Utrolig flott historie Trond, gleder meg til flere historier fra din penn. Du skriver gode historier, du skulle tilbudt dine tjenester for et av nordens bilblader, hatt en fast side hver måned du kunne fylt med slike historier.
oldsrodder
oldsrodder
Konge
Konge

Antall Innlegg : 3624
Age : 60
Bosted : Lørenfallet
Jobb/hobby : Jobbveileder/ hotrodding
Registration date : 01.01.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Sk0tnes Ons 26 Jan 2011, 09:09

Sykt at kommunen ikke vil betal for en hydranten, når du/dåkk har tilbud dåkk til å stå for grevinga

Har sagt det før, og sei det igjen, Flott Historie Very Happy
Og ikke minst bildan tumbup
Sk0tnes
Sk0tnes
Riskokar
Riskokar

Antall Innlegg : 279
Age : 33
Registration date : 24.09.2009

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by blazerteam Ons 26 Jan 2011, 15:53

oldsrodder skrev:Utrolig flott historie Trond, gleder meg til flere historier fra din penn. Du skriver gode historier, du skulle tilbudt dine tjenester for et av nordens bilblader, hatt en fast side hver måned du kunne fylt med slike historier.

Så enig så enig Wink .Eg ha lagt den ut på Bangshift,å sjøl der korr dem ikke kan norsk vart det veldig godt mottatt..så link storyen videre..den e verd det!.Altførr mye reportasja som fokuser på åssn man ska få pænga FRA samfunnet..ikke sånne her ildsjele som verkelig bryr seg om folk rundt seg.
blazerteam
blazerteam
Felerator
Felerator

Antall Innlegg : 12528
Age : 57
Bosted : Ytteren.Burncitymoen
Registration date : 02.01.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by pontchief Ons 26 Jan 2011, 17:47

blazerteam skrev:
oldsrodder skrev:Utrolig flott historie Trond, gleder meg til flere historier fra din penn. Du skriver gode historier, du skulle tilbudt dine tjenester for et av nordens bilblader, hatt en fast side hver måned du kunne fylt med slike historier.

Så enig så enig Wink .Eg ha lagt den ut på Bangshift,å sjøl der korr dem ikke kan norsk vart det veldig godt mottatt..så link storyen videre..den e verd det!.Altførr mye reportasja som fokuser på åssn man ska få pænga FRA samfunnet..ikke sånne her ildsjele som verkelig bryr seg om folk rundt seg.

Helt enig Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 XyxthumbsBrannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 XyxthumbsBrannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Xyxthumbs

Det e sånn her som skapa nyrekrutering til hobbyen Cool , brukte å vær på Sømna hver sommer som unge , Onkel Jens (Sund) hadde en gammel Mercedes lastebil og en eldre buss i bakgården, har mange tima bak rattet på den Mercedesen , va ikke gamle karen , men ha brent seg inn netthinna og la start grunnlag for dagens motor innteresse. Very Happy



Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0068
pontchief
pontchief
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 8362
Age : 64
Bosted : Brønnøysund-Cranfills gap Texas
Registration date : 18.01.2008

http://spirit-of-america.biz/

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Tor 27 Jan 2011, 22:25

oldsrodder skrev:Utrolig flott historie Trond, gleder meg til flere historier fra din penn. Du skriver gode historier, du skulle tilbudt dine tjenester for et av nordens bilblader, hatt en fast side hver måned du kunne fylt med slike historier.

Takker! Very Happy og takker igjen!! Very Happy Very Happy
Fast side hos et bilblad......når man ser hvor flink jeg er å få skrevet fredig historier og legge ut bilder punktlig og etter hvert (har sikkert 2500 bilder jeg har en plan om å få ut her på forumet.... Rolling Eyes noen er sikkert over 1 år siden jeg tok.. Embarassed )måtte det i så fall bli i RightOn..... Rolling Eyes
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Tor 27 Jan 2011, 22:32

Sk0tnes skrev:Sykt at kommunen ikke vil betal for en hydranten, når du/dåkk har tilbud dåkk til å stå for grevinga

Har sagt det før, og sei det igjen, Flott Historie Very Happy
Og ikke minst bildan tumbup

Takker!

Vi veit jo ikke om kommunen vil betale for hydranten, siden vi ikke har fått nå svar i det hele tatt.....men vi har hørt ad omveier at kommunen ikke har penger på budsjettet til en hydrant, og det syns de er så flaut at de ikke tørr svare oss på forespørselen vår. Dette er jo selvsagt ubekreftet, men hvis det er sant, forstår jeg at de ikke svarer....en hydrant koster 20-25.000.- og så kommer noen rørdeler og monteringa i tillegg, så totalt snakker vi om under 40.000.- Suspect
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Tor 27 Jan 2011, 23:22

pontchief skrev:
blazerteam skrev:
oldsrodder skrev:Utrolig flott historie Trond, gleder meg til flere historier fra din penn. Du skriver gode historier, du skulle tilbudt dine tjenester for et av nordens bilblader, hatt en fast side hver måned du kunne fylt med slike historier.

Så enig så enig Wink .Eg ha lagt den ut på Bangshift,å sjøl der korr dem ikke kan norsk vart det veldig godt mottatt..så link storyen videre..den e verd det!.Altførr mye reportasja som fokuser på åssn man ska få pænga FRA samfunnet..ikke sånne her ildsjele som verkelig bryr seg om folk rundt seg.

Helt enig Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 XyxthumbsBrannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 XyxthumbsBrannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Xyxthumbs

Det e sånn her som skapa nyrekrutering til hobbyen Cool , brukte å vær på Sømna hver sommer som unge , Onkel Jens (Sund) hadde en gammel Mercedes lastebil og en eldre buss i bakgården, har mange tima bak rattet på den Mercedesen , va ikke gamle karen , men ha brent seg inn netthinna og la start grunnlag for dagens motor innteresse. Very Happy



Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0068

Takker for tilliten! pirat
Sånner småkara trenger stimuli og muligheter til og fatte interesse for motorkjøretøy. I dag er det uvanlig at barna har mulighet til å bli teknisk interessert, siden de fleste foreldre ikke har teknisk innsikt/intersserer seg for det tekniske med kjøretøy.(...-hvis det ikke er elektroniske gadgets(GPS dem ikke forstår og to-sone varmeapparat, elektrisk styring på vindu, speil og seter....som om det er noe nytt....og ja...hvor mange Airbags og stjerner hos N-CAP..) og hvordan man kan samle opp miljøgifter til bomber i stedet for å spre det jevnt utover...(les:katalysator og partikkelfilter...)
I tillegg beveger vi oss stadig mot en bruk og kast-mentalitet, der vi ikke trenger å bry oss om hvordan ting fungerer eller henger sammen -virk eller bli bytta ut- ..

Nye biler er i dag laget spesifikt med tanke på at eieren ikke skal kunne reparere den selv...På enkelte biler får du ikke peile og fylle olje lenger...bare til nød spyleveske......du kan ikke skifte lyspærer en gang...og da blir det bruk og kast.
Her er nok en av grunnene til at dagens ungdom er mere opptatt av å ødelegge enn å reparere...de gjør det de kan og er opplært til. Når man ikke forstår hvordan ting fungerer, er det for lite "Action" å lære å skifte tennplugger, eller å få liv i en gammel motor som har stått i årevis, -de ser rett og slett ikke poenget, og kjenner inger glede med å være skitten på fingrene.

Jeg får stadig vekk spørsmål om hvordan jeg tørr å kjøre så gammel bil -spesielt på vinter og langkjøring.
Når jeg sier at jeg ikke er det minste bekymret fordi jeg vet hvis det skjer noe, kan jeg reparere det, og det skal mye til for at det blir full stopp ser de på meg som om jeg plutselig snakker gresk..
Når jeg i tillegg spørr om hvor mye bilen deres er gått -ikke uvanlig med 150-200.000 km-og jeg da sier at bilen min er gått halvparten, og av den grunn heller ville stole på at min bil fungerer på langtur, blir det helt stille og de går sin veg..

Sist jeg stoppa i Kautokeino på bensinstasjonen ble jeg spurt av en annen kunde om ikke en slik gammel (og STOOR..) Cadillac var forferdelig på vinterføre. Jeg hadde lagt merke til at det sto en 3-serie BMW utfor, og pekte på den og sa at det der er en mye dårligere vinterbil....faktisk er vel alle BMW med tohjulstrekk dårligere vinterbil...
Det fallt ikke helt i god gjord siden det var den andre kundens bil jeg pekte på..
Det hadde akkurat vært ett ganske stort snøfall, og det var dårlig brøyta( her betyr det at det ikke var brøyta i det hele tatt... Suspect ). Jeg skulle videre mot Alta, og det skulle den andre kunden også, så jeg sa til han at han fikk nå henge på hvis han klarte..(..Ska vell f.. kjøre ringa rundt den der flåta!! fockof )
Starta ut fra stasjonen og seig rolig ut av sentrum(joda, dem har sentrum der oppe....),og i det eg passerte skiltet med 60 oppheva, så eg BMW-en i speilet. Eg la opp passe marsjfart for de neste 13 milan, og det va det siste eg såg av den BMW-en..men det har sikkert med sjåføren og gjør.... puu
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by oldsrodder Fre 28 Jan 2011, 09:20

cheers
oldsrodder
oldsrodder
Konge
Konge

Antall Innlegg : 3624
Age : 60
Bosted : Lørenfallet
Jobb/hobby : Jobbveileder/ hotrodding
Registration date : 01.01.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Fre 28 Jan 2011, 09:46

Er ikke helt ferdig med denne historien, men vet ikke om jeg får den ferdig før etter helga siden jeg må jobbe og tjene litt peng oppimellom..
Egentlig blir vel (forhåpentligvis..) ikke historien ferdig på lenge enda, siden det stadig vil være nye ting og historier å skrive om Alvin.. pirat
Han står jo ikke på utstilling vet dere...han skal brukes! pirat
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by need4speed Fre 28 Jan 2011, 14:40

fantastisk forteller du e Very Happy
sett å glis her og les. Very Happy

gleder meg til fortsettelsen samt gran canaria
need4speed
need4speed
Konge
Konge

Antall Innlegg : 3732
Age : 52
Bosted : Gruben
Jobb/hobby : motorsport
Registration date : 02.04.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Fre 18 Feb 2011, 14:49

Da ha eg rota meg tell å skriv litt mere her.... Rolling Eyes

Hvordan lage en rikskjendis.....vel...her ute gikk festivalen sin vante gang utover fredags ettermiddagen og kvelden....bortsett fra at FD la ut saken på sin nettutgave rundt kl 19.30...og 20.00 ringte Dagbladet til min fru og lurte på om de var kommet rett...er det du som har kjøpt brannbil... Question ...
-Joda det stemte nok det..
For å gjøre historien litt kortere her, så hadde Dagbladet snappet opp historien fra FD`s nettutgave. De hadde da tatt kontakt med FD med spørsmål om å få bruke deres historie i Dagbladet. FD hadde ikke noe i mot det, men redaksjonen ville ikke frigi deres bilder til bruk i andre aviser før etter at deres papirutgave var ute på lørdag. Derfor ringte Dagbladet og lurte på om vi hadde mulighet til å ta noen bilder for dem...
Her er FD's papirutgave..

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0514

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0515

Vi er jo selvfølgelig ikke vanskeligere enn at det kunne ordne seg, vi hadde jo allerede tatt masse bilder. Min fru poserte på ett par ekstra bilder forran Alvin, så sendte vi over en 5-6 bilder til Dagbladet. Bildene kom frem trygt, og Dagbladet intervjuet i samme farta min fru en drøy times tid på telefonen slik at de kunne lage en egen sak om Alvin..

Og det resulterte i hele side 6 i lørdagens Dagblad.... Cool


Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0513

....og så tok det helt av...
Disse to reportasjene ble sakset og referert til av nesten samtlige aviser og nettaviser i hele landet...mange med forsideoppslag....i tillegg tok flere internasjonale nyhetsbyråer opp tråden (både NTB og REUTERS var blant disse).
Blantannet kan nevnes at en niese av min fru var i Calgary i Canada på universitetet på et forskningsprosjekt når dette skjedde, og en av hennes medstudenter-fra Colombia- kom bort til henne for å vise hva de der tullete nordmennene hadde gjort...der hun utbryter etter å ha sett bildene.....-det er jo min TANTE!!!!..


Sist endret av Trond-Diesel den Fre 18 Feb 2011, 16:31, endret 1 gang
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Fre 18 Feb 2011, 14:58

...hups....hadde glemt og rotere bildene før jeg lasta dem..Rolling Eyes ..skal fikse etter hvert...må laste dem på nytt... Very Happy

...nuh...der er det på plass..


Sist endret av Trond-Diesel den Fre 18 Feb 2011, 16:34, endret 1 gang
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Fre 18 Feb 2011, 15:20

Bildene og storyen gikk som sagt rundt hele Norge og faktisk deler av verden. Her på berget dukket den opp både i VG, Dagens Næringsliv,BergensAvisa,Romsdals Bustikke osv,osv..og flere forum samt bloggere her på nett tok opp saken og komenterte den.


Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0521

FD hadde over 70 000 treff på saken inne på deres nettutgave, og på nett nærmet det seg 50 000 referanser på nett når man søkte med Google..
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by need4speed Fre 18 Feb 2011, 15:31

Wink
need4speed
need4speed
Konge
Konge

Antall Innlegg : 3732
Age : 52
Bosted : Gruben
Jobb/hobby : motorsport
Registration date : 02.04.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Fre 18 Feb 2011, 19:18

Som dere ser på det ene avisutklippet kom kommunen på banen etter hvert. Vi hadde jo nevnt at Alvin ville trenge en oppvarmet garasje for å kunne være i beredskap hele året, og det ville jo samtidig være en god idè å kunne samle alt beredskapsutstyr på en plass. Ordføreren hadde jo allerede blitt intervjuet om hva han syns om vårt lille tiltak, og han var veldig positiv, men kunne ikke på stående fot garantere noen garasje.....det måtte jo behandles politisk først...
Fiskefestivalen gikk sin gang med fiskekonkuranser, grilling, aktiviteter for de yngste og pub for de eldre.. Vi hadde et strålende vær hele helga, og det var ikke fritt for at det ble en del "prøvekjøring" av Alvin med et noe "ungt" mannskap ved flere anledninger i løpet av helga. I tillegg ble det en del posèringer og fotosession med de håpefulle der Alvin på en måte ble en naturlig del av bildet...
Søndag kom, og en meget vellykket festival på alle måter ble avsluttet. De tillreisende dro hjem med hurtigbåten litt utpå dagen og ting falt tilbake til sin vante ro.
Utpå kveldingen ringte telefonen til min fru for ørtne gang og det ble pratet "Alvinsk" i andre enden. Denne gangen var det finnmarkssendinga på P1 som ville ha et intervju med Elin, og det ville de ha på morgensendinga på mandag...direkte.. Min fru er ikke akkurat noen morgenfugl, men klarte nå å komme seg opp og fikk pressa i seg en kopp kaffe før hun skulle på lufta, frermdeles iført nattkjolen...
Intervjuet gikk helt fint, og de hadde i tillegg fått varaordføreren i tale på morgenen. Hun måtte svare for kommunen siden Ordførerern gikk på ferie den helga. Her ble det selvfølgelig tatt opp muligheten for å få garasje til Alvin, og selv om reporteren pressa litt på kunne ikke varaordføreren love annet en at de skulle se på saken....-det var klart at "Alvin"trengte en garasje, og tilltaket var veldig positivt, men hun kunne ikke på stående fot ta en slik avgjørelse alene....

10 minutter etter sending ringte telefonen til min fru igjen. Hun hadde da sterkt oppe til vurdering å ta en liten ekstra "siesta" før frokost, men det måtte hun bare glemme. Det var NRK P1's "Norgesglasset" som ringte og ville ha Elin på direkten de òg!
De hadde også fått Varaordføreren til å stille opp, og siden garasjespørsmålet selvfølgelig ville komme opp igjen, ville hun ta en del telefoner rundt i kommuneadministrasjonen for å eventuellt kunne komme med noe mere konkret...

Sendetid kom, min fru hadde gitt opp å sove mere, og intervjuet gikk sin gang(..fremdeles i nattkjolen..). Historien om "Alvin" ble behørig fortalt på direkten, og på slutten ble Varaordføreren tatt inn i samtalen og garasje-spørsmålet kom opp igjen.
Varaordføreren hadde da den gladmeldingen at etter en del telefoner rundt i kommunen kunne hun nå love at Alvin skulle få tak over hodet før vinteren kom!

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0516

Dette var selvfølgelig en gladnyhet. Vi hadde jo hatt ett lite håp om noe slikt etter hvert, men det var tydeligvis viktig for Hammerfest Kommune å kunne vri spørsmålet om brannhydranten -som hadde utløst det hele- over til en gladnyhet som samtidig viste at kommunen tok ansvar... Rolling Eyes

Hva har skjedd siden i sommer....
Jo Alvin er ute på ukentlige lufteturer for å få rotert hjulene sine, og har hele sommeren fungert som en seværdighet for tillreisende, noe det har vært ekstremt mange av denne sommeren i forhold til tidligere år. Barnehager har lagt ekskusjonsturer til Akkarfjord med Storsand som mål, med et lite besøk hos Alvin som en del av programmet....mange barnefamilier har valgt Akkarfjord som destinasjon for utflukter og friluftsliv..-med innlagt fotosession ved Alvin....og sånn gikk nå sommeren.....
....Men ingen garasje var å se i horisonten....det begynte og bli høst og kaldt, da fikk vi en del telefoner fra teknisk etat der de ville ha våre synspunkter på hvordan denne garasjen burde se ut.. Vi hadde jo allerede snakket med brannvesenet om dette når vi kom nordover med Alvin -allerede før vi tok den til Akkarfjord- og de hadde sett på hva som trengtes og skissert opp hvordan den burde se ut. De fant til og med noe penger på en budsjettpost som kunne gå til formålet.
Så vi hennviste teknisk over til sine egene -det vil si brannvesenet som også er en del av Hammerfest Kommune, siden det er logisk i våre øyne og spørre fagfolk om hvordan noe burde utformes..

Jeg vet ikke om det er særdeles dårlig komunikasjon her i kommunen, men i løpet av 5 uker fikk vi hendvennelse fra tre forskjellige på teknisk med de samme spørsmålene...og alle ble henvist videre til de med fagkompetanse,-brannvesenet. Litt komisk er det vel og at de forskjellige som var inne i saken sitter i samme korridor hos kommunen..

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 DSC_0492

Som dere ser av bildet ble det ingen garasje før vinteren kom, og vi ble tvunget til å tømme vanntanken, samt melde i fra om at Alvin beklageligvis ikke er opperativ som en del av brannværnet her ute så lenge det er kuldegrader, siden vi regner ca 1 time med klargjøring før han er klar til innsats.

Men...noe godt har det kommet ut av dette.
Siden vi er avhengig av hurtigbåt her ute har vi daglige annløp. Det er ikke uvanlig at båten er forsinket i ruta, og det kan fort bli en 30-40 minutter ventetid på kaia i all slags vær. Vi har ikke venterom, noe som har manglet de siste 15 årene, og det gjør at det kan være en kald fornøyelse og vente på båten.
I kommunebudsjettet for 2011 ble det bevilget penger til garasje til Alvin og venterom i et felles bygg, og kommunen har satt av 900.000.- til dette... tumbup Very Happy


Sist endret av Trond-Diesel den Lør 19 Feb 2011, 02:44, endret 1 gang
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by need4speed Fre 18 Feb 2011, 20:18

kjempebra trond Smile regner med bilder fra bygginga Smile
need4speed
need4speed
Konge
Konge

Antall Innlegg : 3732
Age : 52
Bosted : Gruben
Jobb/hobby : motorsport
Registration date : 02.04.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Fre 18 Feb 2011, 20:28

need4speed skrev:kjempebra trond Smile regner med bilder fra bygginga Smile

Det skal vi klare og fikse når den tid kommer(forhåpentligvis i løpet av sommeren...) men det blir litt mere her etter hvert som jeg har noe og fortelle. Vi må jo ha øvelse, og den må jo dokumenteres.. pirat ...og enkelte "reklame-oppdrag"er vel også på sin plass...egentlig er vel en hver unnskyldning for å få kjøre brannbil velkommen.... puu ....og slikt kan det jo bli nå interessant å dele med dere av.. oki
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Kebabtralla2k Fre 18 Feb 2011, 22:37

ååVery Happy, no fækk eg løst tell å fær tell næsna en tur på brannbil jakt Very Happy
Kebabtralla2k
Kebabtralla2k
Svettlugg
Svettlugg

Antall Innlegg : 134
Age : 31
Bosted : Båsmoen/saltstraumen
Jobb/hobby : telemontørlærling sønnico i bodø
Registration date : 24.07.2010

https://ingen men eg har facebook: http://www.facebook.com/christ

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Lør 19 Feb 2011, 15:27

Kebabtralla2k skrev:ååVery Happy, no fækk eg løst tell å fær tell næsna en tur på brannbil jakt Very Happy

Det står jo en god del av de her gammelbilan rundt om kring enda, og de er vanligvis ikke spesielt dyre, siden e har begrensa bruksområde for private. Men de fortjener å bli tatt rede på. Mye morro for lite cash.... pirat
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by ragnarn Søn 20 Feb 2011, 18:16

ragnarn
ragnarn
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1064
Age : 53
Bosted : Uut mot havet
Jobb/hobby : Strøm/bil, båt jakt og friluft
Registration date : 14.03.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by need4speed Søn 20 Feb 2011, 18:36

Det e ikke reprise Wink
need4speed
need4speed
Konge
Konge

Antall Innlegg : 3732
Age : 52
Bosted : Gruben
Jobb/hobby : motorsport
Registration date : 02.04.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... - Page 4 Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 4 av 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet