Møteplass for motormiljøet på Helgeland
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Trond-Diesels -76 Blazer 4x4

+10
RR-CLASSIC
lotus
Linder
vwfreak
haaland
911
blazerteam
crucifix
need4speed
Trond-Diesel
14 posters

Side 1 av 4 1, 2, 3, 4  Next

Go down

Trond-Diesels -76 Blazer 4x4 Empty Trond-Diesels -76 Blazer 4x4

Poste by Trond-Diesel Fre 13 Feb 2009, 17:39

Fant ut at det var på tide at jeg bidro med noe hær, og ikke bare komenterte andres prosjekter.
Presenterer herved BROMLE.Trond-Diesels -76 Blazer 4x4 Langtifrapen
Var å berga den fra en stillestående tilværelse som hagepynt. Den hadde stått i en del hager sør i landet før den ble hentet opp til finnmark av ett par brødre som tydeligvis hadde mere penger enn forstand på biler.. De klarte å kjøre den nordover forholdsvis problemfritt, men med oppsmidde bladfjærer, blir det som å kjøre en sagkrakk 250 mil... i tillegg var dekkan,som var store og imponerende på avstand, helt oppmorkna..,noe som gjør at dæm had hjerte i halsen i hvær homp.. Når forgasseren også viste seg å kunn fungere rundt halvt pådrag, siden den var helt ihopeira, ble det litt for mange utfordringer på en gang til at "nybilgleden" varte helt hjem..At han ville ha 3-4 liter på mila,uten nå nevneverdig action, hjalp vel heller ikke, så han havna som hagepynt igjen, bare 250 mil lengre nord.. Der va eg å fant den. Da hadd den stått i 5 år til. Brukte ett halvt år på å få prisen ned på ett akseptabelt nivå, men det ble handel til slutt.
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Trond-Diesels -76 Blazer 4x4 Empty Re: Trond-Diesels -76 Blazer 4x4

Poste by need4speed Fre 13 Feb 2009, 17:46

hehehe så morsom ut det der Smile
need4speed
need4speed
Konge
Konge

Antall Innlegg : 3732
Jobb/hobby : motorsport
Registration date : 02.04.2008

Til Toppen Go down

Poste by Trond-Diesel Fre 13 Feb 2009, 17:51

Når eg henta den, var den så solbleika att den såg rosa ut.(opprinnelig Grønn, men lakka mørk rød)
Guttongen til en kompis fikk se bilen på tur til barnehagen(5år),og lurte selvfølgelig på kem sin bil det der var(bare LITT bilinteressert..).
Han fikk da forklart av sin mor hvem sin det var, hvorpå poden sier: jammen den har jo JENTEFARGE...

Det avgjorde saken, og 6 liter svart Arconol ble innkjøpt, og ved første værmessige anledning ble den rulla i sin nåværende farge.. Cool
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....

Til Toppen Go down

Poste by crucifix Fre 13 Feb 2009, 18:30

lik di dær bilan, kaijnn bi bra rå deijn dær
crucifix
crucifix
Sjarkeier
Sjarkeier

Antall Innlegg : 698
Jobb/hobby : Olje og blårøyk
Registration date : 24.03.2008

http://www.andrethomassen.com

Til Toppen Go down

Poste by blazerteam Fre 13 Feb 2009, 23:04

Den e jo megarå sånn som den e der Cool .Har jo endel av sortn,men det e jo 73-78 modellan som har de fineste frontan Very Happy .
blazerteam
blazerteam
Felerator
Felerator

Antall Innlegg : 12528
Registration date : 02.01.2008

Til Toppen Go down

Poste by Trond-Diesel Lør 14 Feb 2009, 07:53

Rota meg aldri tel å ta bilda av den når eg henta den, så den har fått "hjulepakken" påsatt før eg tok nå særlig med bilda. Den ble som seg hør og bør levert i god tid før, nettopp, jul..Trond-Diesels -76 Blazer 4x4 DSC_0001 Var på Mo når dekkene var klar til levering så jeg fikk dem sendt dit for å spare frakt. ble trangt selv i Cadillacen.. De dekkene som fulgte bilen var i dimensjon 35x12,5x15 tommer. Siden det var god plass til de, bestemte jeg meg for å beholde høuden, men gå opp i bredde. Bromle skal brukes og ikke stå til pynt, så det er viktig å ha fri fjærgang..Trond-Diesels -76 Blazer 4x4 DSC_0004 Den nye dimensjonen bke 25x15,5x15tommer på 12 tommer felg. i tillegg fikk jeg 1,5 tommer mere offset for å sikre frigang mot innerskjerm.Trond-Diesels -76 Blazer 4x4 GammeldekkanSlik ser gammeldekkene ut. Mye mønster men hva hjelper det, når de er oppmorkna..
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Til Toppen Go down

Poste by Trond-Diesel Lør 14 Feb 2009, 07:57

Rettelse dimensjonen på nydekkan e 35 x15,5x15...Laughing
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Til Toppen Go down

Poste by Trond-Diesel Lør 14 Feb 2009, 11:13

Har selvsagt måtta gjort nå med bilen siden jeg henta den. Den har tross alt stått i mange år, så det første jeg gjorde var og overhale bremsene. Var bare bremser på 1,5 hjul.. Har vurdert å på sikt bygge om med nå kraftigere greier, for det er ikke mere bremser på den en det må være, når man har gått litt opp i dimensjon på dekkanTrond-Diesels -76 Blazer 4x4 Godplassbake . Har derfor overhalt bremsekaliperene og stemplene bak, byttet bremseveske, og montert nye klosser og sko, så nå har jeg akseptable bremser på alle hjul.
Siden forgasseren var så ihopeira at den ikke kunne reddes, mått eg berre kryp tel korset å kjøpe ny. Har ingen planer om å bruke bilen på langtur, så jeg var inne på tanken å bytte motor. Var usikker på tilstanden på den orginale, og siden det er en 305(5 liter)på astronomiske 105 hk, var det fristende å vurdere f.eks en 454 eller lignende bigblock. det hadde hjulpet på ønsket om å ha mere effekt en nødvendig.., men i terenget er også vekt ganske viktig, så jeg bestemte meg for å tenke smallblock, og i første omgang gi 305-en en sjanse.Bestilte meg en liten forundringspakke, inkludert ny forgasser, og med overhaling av tenningsanlegget og ny forgasser på plass, gikk den jo riktig fint!Trond-Diesels -76 Blazer 4x4 Forundringspakke

Resten av delene får vente til været er litt mere skru-venlig. Eksosanlegget er pr i dag "spøtta" i hop av nån som trudd dem kunn sveis, av en hel masse rørbita i forskjellige dimensjona, så eksosen kommer selvsagt ut rett bak motoren i dag... En kompis holder på å demontere en -87 Suburban med 6,2D som har fette nytt eksosanlegg. det har eg overtatt. så sammen med headers burde eg klar å sy i hop nåkka som fungèr og bi passe stort og høgt.. Får forresten "asylmottak"fra samme bil.(Les: reingrind..bor jo på finnmarka..)

Gammelforgasseren er en firports offroadforgasser med retur på overløpet tilbake til tanken. Dette opplegget har jeg bare plugga og beholdt, siden man ikke vet hva som skjer under panseret i fremtiden.

Trond-Diesels -76 Blazer 4x4 Gammelforgasseren

Blei foresten god plass i innerskjernene bak til dekkene.
Trond-Diesels -76 Blazer 4x4 Hyrebak

Innvendig er bilen enkel og grei. Har alltid vært registeret som Van/varebil med 3 sitteplasser i forsete, men jeg har ett orginalt baksete som fulgte med bilen, og siden festene sitter i gulvet er det bare 4 skruer som mangler for å montere det
Trond-Diesels -76 Blazer 4x4 Ganskegreiinnnvendig
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Til Toppen Go down

Poste by 911 Lør 14 Feb 2009, 17:09

Blazer e tøfft berre å innsjå Very Happy Kjenn at angrepillan ikke funk Suspect
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Poste by blazerteam Lør 14 Feb 2009, 17:12

Eg har en tell salgs.....regn med det bi oppbygging av den eine eg har,med 39 tomms boggerrra å akslinga fra suburban.Då får man kraftigere bremse på kjøpet.. Very Happy
blazerteam
blazerteam
Felerator
Felerator

Til Toppen Go down

Poste by haaland Lør 14 Feb 2009, 17:33

Tøff bil, artig å holde på med den vil jeg tro.
haaland
haaland
Riskokar
Riskokar

Antall Innlegg : 232
Jobb/hobby : Det skal være sikkert og visst/ interessert i alt for mye, derriblant artige biler
Registration date : 01.02.2009

Til Toppen Go down

Poste by vwfreak Lør 14 Feb 2009, 18:40

Blazer e tøft ja og den her ser jo ut tel å bi knalltøff. Very Happy
vwfreak
vwfreak
Riskokar
Riskokar

Antall Innlegg : 239
Jobb/hobby : Lærer/ Bil&MC
Registration date : 09.01.2008

Til Toppen Go down

Poste by 911 Søn 15 Feb 2009, 09:18

blazerteam skrev:Eg har en tell salgs.....regn med det bi oppbygging av den eine eg har,med 39 tomms boggerrra å akslinga fra suburban.Då får man kraftigere bremse på kjøpet.. Very Happy

Det e fristanes, denn eg had va for fin og original te å "hot" opp så kansje det scratch
911
911
Moderator
Moderator

Til Toppen Go down

Poste by Trond-Diesel Søn 15 Feb 2009, 16:50

911 skrev:Blazer e tøfft berre å innsjå Very Happy Kjenn at angrepillan ikke funk Suspect

Er en tilsalgs her i byen med 44 tommere.. vet ikke prisen., men mener det er luftsperre på begge aksler. og bilen ser fin ut,i allefall på avstand.. Kan selvfølgelig se til helga når jeg skal til byen på jobb(bor på en øy..)om eg får til å ta nån bilda, samt fiske på pris.. Han har vistnokk 8-bolt forr og bakaksling med luftsperre liggende også.. Kjenner att det klør, men har jo nettopp investert i både dekk og felger med 6-bolt.. Noen som vet om det er mulig å bytte stikkakslinger, eller om det er mye jobb å bygge om til 6-bolt Question
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Til Toppen Go down

Poste by blazerteam Søn 15 Feb 2009, 16:59

Framaksling e enkel å bygg om tell 8 bolt eller 6 bolt..samme hylsa.8 bolt bakasling kan man jo bygg om tell 6 bolt med å borr om boltsirkel,eller ved å bygg om tell skivebremse.Men ska sannheita fram,så e ikke en dana44 eller en 10 bolt framaksling sterk nok tell dekk over 35 tomma.Da e det dana 60 som kjeld..men den e dobbelt så tung som en 44 eller 10 bolter.250 kg Shocked
blazerteam
blazerteam
Felerator
Felerator

Til Toppen Go down

Poste by Trond-Diesel Søn 15 Feb 2009, 17:39

Artig med respons!!

En kjenning av meg hær oppe, som kommer fra Finland, har en -77 blazer som han har innsett at han ikke blir å skru i hop. Bilen ligger i deler hjemme i Finland, til bestefarens store fortvilelse.. Han har solgt motor og gear, men ikke fordelingskassen (NP 203) Disse bilene har orginalt permanent firhjulstrekk.

Min bil er ombygd i fordelingskassen, slik at det bare er firhjulstrekk når man låser senterdifrensialen, og det er montert manuelle frihjulsnav på forrakslingen. Praktisk mår man skal ut på landevegen, og bensinbesparende. Nå har det seg sånn at der vi bor, og har bromle som bruksbil, har vi TILSAMMEN 1 mil veg...
Og den er ikke breiere enkelte plasser stryker vi borti brøytestikkene med speilene på begge sider samtidig... og det er få plasser (på vegen..)det er forsvarlig å kjøre fortere enn 40km/t..Da er det mere interessant med permanent 4x4, enn bensinforbruk..
I den forbindelse har jeg overtatt fordelingskassen hos finnlenderen, og han lurte på om det ikke var noe mere jeg trengte..
Skal vi se....Nytt panser..
Trond-Diesels -76 Blazer 4x4 PanserTrond-Diesels -76 Blazer 4x4 Rustfrittpanser

Skjermer...Trond-Diesels -76 Blazer 4x4 Littrustivenstrefremskjerm

Bakluke MED vindu...
Trond-Diesels -76 Blazer 4x4 Rutefesterogrutefjernet
Trond-Diesels -76 Blazer 4x4 Studieaveksponertls
...og siden det ene dørbladet bare henger å slenger, hadde ett par nye dører ikke vert av vegen...

Og da er det veldig praktisk at han har rustfritt panser, dobbelt sett rustfrie dører OG skjermer, samt bakluke MED vindu..
Vi ble enige om at han skal ta med stort sett rubb og stubb neste gang han drar til Finnland, så det betyr vel at jeg får mer eller mindre en komplett delebil som er rustfri... Burde hjelpe litt det.. Kansje man ender opp med å bygge to biler... Hans er hevet 4" på fjærene og 3" bodylift... Dette er bilen godkjent med i sverige, og derfor må dem godkjenne den i Norge...og det er jo nok karosserideler til begge.. Hmmm....en lukket og en pickup..
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Til Toppen Go down

Poste by Trond-Diesel Søn 15 Feb 2009, 17:56

blazerteam skrev:Framaksling e enkel å bygg om tell 8 bolt eller 6 bolt..samme hylsa.8 bolt bakasling kan man jo bygg om tell 6 bolt med å borr om boltsirkel,eller ved å bygg om tell skivebremse.Men ska sannheita fram,så e ikke en dana44 eller en 10 bolt framaksling sterk nok tell dekk over 35 tomma.Da e det dana 60 som kjeld..men den e dobbelt så tung som en 44 eller 10 bolter.250 kg Shocked

Det va no det der med ufjæra vekt da... Og totalvekta bli jo heller ikke nå mindre.. Kansje man må gå for Bigblock og enda større hjul for å kompensere... Er ikke bekymra for bredden, for trær, det har vi ikke hær... Cool

Sist endret av Trond-Diesel den Søn 15 Feb 2009, 18:15, endret 1 gang
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Til Toppen Go down

Poste by Linder Søn 15 Feb 2009, 18:01

Dårlig seter, fremkommelighet og forstilling på disse blazerene synes jeg
Linder
Linder
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1647
Registration date : 31.08.2008

Til Toppen Go down

Poste by Trond-Diesel Søn 15 Feb 2009, 18:14

Linder skrev:Dårlig seter, fremkommelighet og forstilling på disse blazerene synes jeg

E jo en del av morroa Suspect Litt utfordring må man ha.... puu blah
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Til Toppen Go down

Poste by blazerteam Søn 15 Feb 2009, 18:19

Trond-Diesel skrev:
blazerteam skrev:Framaksling e enkel å bygg om tell 8 bolt eller 6 bolt..samme hylsa.8 bolt bakasling kan man jo bygg om tell 6 bolt med å borr om boltsirkel,eller ved å bygg om tell skivebremse.Men ska sannheita fram,så e ikke en dana44 eller en 10 bolt framaksling sterk nok tell dekk over 35 tomma.Da e det dana 60 som kjeld..men den e dobbelt så tung som en 44 eller 10 bolter.250 kg Shocked

Det va no det der med ufjæra vekt da... Og totalvekta bli jo heller ikke nå mindre.. Kansje man må gå for Bigblock og enda større hjul for å kompensere... Er iik bekymra for bredden, for trær, det har vi ikke hær... Cool

Eg trur det e bedre å ikke sats så høgt å stort.En 350 med rundt 200-300 hesta å dreimoment på lavt turtall..400 kasse åsså 241 transferkasse..den har 2,72 utveksling på lavserien..lett å finn og..står i alle suburban blazer etter 87..8 boltakslinga med 4,10 utveksling og arb sperre..2,5 tomms heving på fjærn,åsså skjær ut førr 35-37 tomms hjul..

Då har man nokk firhjulstrekker..då e det førern som gjenstår.

Bygg men bigblock å større hjul,må man ha kraftigere akslinga..å då bi det bære tongt,å det e det vektig å unngå når man ska kjør i sny og gjørma.

Stol på meg når eg skriv det her..det her ha eg prøva,å det va mange som vart imponert over fremkommeliheita.Hev man biln mye,bi den bære høgere i karosserie å meir lett å velt i skogen.300 hesta e meir enn nokk i skogen dessuten.Ska man kjør dragrace,så fins det lettere bila å bygg på.
blazerteam
blazerteam
Felerator
Felerator

Til Toppen Go down

Poste by blazerteam Søn 15 Feb 2009, 18:26

Trond-Diesel skrev:
Linder skrev:Dårlig seter, fremkommelighet og forstilling på disse blazerene synes jeg

Eg ha no prøva anner firhjulstrekkera fra samme tidsepoke,å ingen av dem ha imponert nå i skog å mark.Men det e stor førrsjell på blazer med 350 bensin,og 6,2 diesel.Bi lettere i front med 350.

Ke du sammenlign Blazern med?.Gelendewagen-hi lux?

En anna teng e at de her blazeran kom ut først i 73,så dem ejo gammeldags.Forstillingen e bra,så lenge man bytt ut slitedela med TRW dela.Då får man smøring på opphengskulen,å de smørenipplan e der førr å brukes.Smør man ikke kvær 4-500 mil,så ryk det dela..
blazerteam
blazerteam
Felerator
Felerator

Til Toppen Go down

Poste by Trond-Diesel Søn 15 Feb 2009, 18:44

Eg trur det e bedre å ikke sats så høgt å stort.En 350 med rundt 200-300 hesta å dreimoment på lavt turtall..400 kasse åsså 241 transferkasse..den har 2,72 utveksling på lavserien..lett å finn og..står i alle suburban blazer etter 87..8 boltakslinga med 4,10 utveksling og arb sperre..2,5 tomms heving på fjærn,åsså skjær ut førr 35-37 tomms hjul..

Då har man nokk firhjulstrekker..då e det førern som gjenstår.

Bygg men bigblock å større hjul,må man ha kraftigere akslinga..å då bi det bære tongt,å det e det vektig å unngå når man ska kjør i sny og gjørma.

Stol på meg når eg skriv det her..det her ha eg prøva,å det va mange som vart imponert over fremkommeliheita.Hev man biln mye,bi den bære høgere i karosserie å meir lett å velt i skogen.300 hesta e meir enn nokk i skogen dessuten.Ska man kjør dragrace,så fins det lettere bila å bygg på.[/quote]

Trur nokk du har rett der. Her e det snø og sand som e utfordringa. Har ett område med ett par kvadratkilometer fin sjellsand å bryn meg på... og sia vi har så lite å fest winsj i, e det best å flyt oppå... Shocked Skal ta meg en tur og ta nån poseringsbilda med Bromle en dag. no e det påfrøsn over alt, så eg behøv ikke å bekymmer meg for å græv meg ned. pirat
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Til Toppen Go down

Poste by Trond-Diesel Søn 15 Feb 2009, 18:50

Lure forresten litt på utvekslinga som eg har ikke e ganske grei...Får max 10 km/t i første- lav..Shocked Det er jo bare en nedstrøypa 305 på 105 hesta som e orginalmaskinen.. Sleep
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Til Toppen Go down

Poste by Linder Søn 15 Feb 2009, 19:01

blazerteam skrev:
Trond-Diesel skrev:

Eg ha no prøva anner firhjulstrekkera fra samme tidsepoke,å ingen av dem ha imponert nå i skog å mark.Men det e stor førrsjell på blazer med 350 bensin,og 6,2 diesel.Bi lettere i front med 350.

Ke du sammenlign Blazern med?.Gelendewagen-hi lux?

En anna teng e at de her blazeran kom ut først i 73,så dem ejo gammeldags.Forstillingen e bra,så lenge man bytt ut slitedela med TRW dela.Då får man smøring på opphengskulen,å de smørenipplan e der førr å brukes.Smør man ikke kvær 4-500 mil,så ryk det dela..

eg rett og slett furta fordi han sa d samme om Mercedes i en anna tråd. Må jo kritiser på ting eg har like lite peiling på som han har når d kjem tel mercedes :p
Linder
Linder
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1647
Registration date : 31.08.2008

Til Toppen Go down

Poste by 911 Søn 15 Feb 2009, 19:44

Ja koffør ikke, men å disskuter/kveruler med han Trond e ikke det enkleste, han har evnen te å ha rett selv om han tar feil Suspect Og etter mi erfaring har han peiling på masse meir enn man sku tru Very Happy
911
911
Moderator
Moderator

Til Toppen Go down

Poste by Sponsored content

Sponsored content

Til Toppen Go down

Side 1 av 4 1, 2, 3, 4  Next