Prosjekt: 1988 BMW M3
+16
taigagreen
benni
da9el
Lynvinge
911
PORSVW
blazerteam
Duppsko
need4speed
pontchief
haaland
rvmossi
Runner
TT
Burnout
///M-Power
20 posters
Side 1 av 2
Side 1 av 2 • 1, 2
Prosjekt: 1988 BMW M3
Ja - det er sikkert noen som har fått det med seg at undertegnede har handlet en M3 E30 fra nord-Sverige. Tenkte å dele prosjekt historien med forumbrukere.
Etter at CSL ble solgt(ja jeg solgte den, jeg skal ha en ny ved en senere anledning:-) så var følelsene for en basic M3 tilstede, eller rettere sagt, har vært der hele tiden. Ekte M3 er jo M3 E30, no doubt!
Jeg satt lenge å tenkte på hvordan jeg skulle angripe dette. M3 E30 har jo blitt sinnsyk dyre i de siste 6-7 årene. Jeg har eid flere M3 E30 i de siste 12 årene, blant annet 2 sjeldne utgaver: M3 Sport Evolution (kun produsert 600 stk, jeg hadde nr. 175 og nr 213).
Etter litt tenking, fant jeg ut at jeg skulle finne en standard M3 med lav km stand. For så å bygge den slik jeg vil ha den. Jeg husket spesielt godt en bil og det var en 88 modell som var opprinnelig svart metalikk. Bilen var på et par BMW treff i nord-Sverige for 11-12 år siden. Bilen var lakkert i DTM -look av bilen til Kris Nissen(den Danske DTM føreren) som kjørte DTM i 1992 og 1993.
Forhistorien til bilen er kort fortalt:
Solgt ny i Sverige, nærmere bestemt hos BMW forhandleren i Umeå.
Bilen ble bestilt av en familiemann som jeg kjenner fra før. Familien er bilinteressert langt over gjennomsnittet.
De bestilte bilen uten utstyr, ingen elektriske duppeditter. Ble tatt ut fra butikken desember 1987. Den ble i familiens eie, som bor noen mil nord for Umeå i en del år. Så byttet de den mot en svart Sport Evo som var 1 av 9 nysolgte Sport Evoer i Sverige i 1990/91. Bilen var gått nesten ingenting etter 5-6 år i deres eie.
Familien med to bilgale sønner, fant ut etter noen år at de skulle kjøpe seg en standard M3 E30 som de skulle bygge om til DTM-look. De lette etter et egnet objekt, og til slutt fant de ut at de skulle høre om de kunne kjøpe gammelbilen tilbake. Jo, bilen fantes i Umeåtraktene, og de kontaktet eieren. Fikk kjøpt bilen, da var den ikke gått lenger enn 50.000 km i 1996. De fikk den lakkert og handlet inn Grp. A speil, Spoiler lepper foran og bak fra Sport Evo, samt Momo seter, 4-pkt. seler, 17" hvite Compomotiv felger, slik at den skulle se så identisk ut som originalbilen fra DTM i 1992.
Bilen ble brukt noen år til utstilling, fargene på bilen er neonfarger, som svekkes med tiden.
Etter noen år solgte de den ned til Sollefteå, til et BMW klubbmedlem som jeg kjenner fra før. Han eide bilen i noen få år, og solgte den til sin nærmeste nabo, som er BMW entusiast. Sistenevnte var han som solgte meg bilen nå i høst. jeg tok kontakt og vi ble enige om pris, tid og møtested.
Jeg og en kompis(Kjell Eide) dro av gårde, var litt spent, ikke akkurat god følelse å handle bil usett. Men pytt, pytt, man må ta sjanser av og til.
Vel da vi kom frem denne lørdagen - ble jeg noe skuffet. Lakken var heller dårlig, og det ble ikke fortalt at den var "så dårlig". Sjitt!!! tenkte jeg, det var for seint å prute, og planen var å beholde lakken slik. Selgeren sa at panseret var blitt bleket med årene, det var vel å ta litt forsiktig i.
Jeg tok bilen hjem, og tenkte på veien hjem(mange tusen tanker), hva skulle jeg gjøre nå? Ny org. lakk eller samme farger en gang til?
Vel... etter hjemkomst tok jeg kontakt med et par lakkeringseksperter. De mente at jeg burde gå tilbake til originalfargen, svart metalikk. Ettersom bilen var kun gått 74000 km, hadde den god samlerverdi hvis jeg gikk for originalt. Motorrom og dører osv. var fortsatt svart originalt.
I dag står bilen klar for lakkering, nye seter og nytt interiør blir montert, alt er handlet inn, og masse gromme deler ligger og venter for å bli montert. Blant annet 18" Rial Daytona Race, skrudde felger vil komme på. Videre blir bilen lakkert i orig. svart farge.
Tenkte å få den i utstillings-skikk. Og den skal være klar til påsken.
1. mai blir den å se i byen, garantert.
Sender over noen bilder av bilen av hvordan den en gang var, og fram til i dag:
Slik så den ut i 1996, avbildet på fremsiden av Bilsport:
For 6-7 år siden:
Slik var den da jeg hentet den:
Daniel Eilertsen hjelper meg med å fjerne dekaler, snart klar for karosseriverkstedet:
Ser ut som Daniel liker seg i garasjen, gliser bredt:
Bilen står på karosseriverkstedet, nedpussing i gang, ingen rust noen steder:
Høyre framskjerm måtte pusses ned til stålet, dvs. lakken bare løsnet av en eller annen grunn:
Endelig - så er flerfargene borte, snart klar for lakkboksen:
Tror dette blir bra, karosserifolkene på Helgeland Bilskade har gjort en bra jobb, de syntes forresten at karosseriet var veldig fint, ingen bulker:
Mer bilder kommer etterhvert...
Etter at CSL ble solgt(ja jeg solgte den, jeg skal ha en ny ved en senere anledning:-) så var følelsene for en basic M3 tilstede, eller rettere sagt, har vært der hele tiden. Ekte M3 er jo M3 E30, no doubt!
Jeg satt lenge å tenkte på hvordan jeg skulle angripe dette. M3 E30 har jo blitt sinnsyk dyre i de siste 6-7 årene. Jeg har eid flere M3 E30 i de siste 12 årene, blant annet 2 sjeldne utgaver: M3 Sport Evolution (kun produsert 600 stk, jeg hadde nr. 175 og nr 213).
Etter litt tenking, fant jeg ut at jeg skulle finne en standard M3 med lav km stand. For så å bygge den slik jeg vil ha den. Jeg husket spesielt godt en bil og det var en 88 modell som var opprinnelig svart metalikk. Bilen var på et par BMW treff i nord-Sverige for 11-12 år siden. Bilen var lakkert i DTM -look av bilen til Kris Nissen(den Danske DTM føreren) som kjørte DTM i 1992 og 1993.
Forhistorien til bilen er kort fortalt:
Solgt ny i Sverige, nærmere bestemt hos BMW forhandleren i Umeå.
Bilen ble bestilt av en familiemann som jeg kjenner fra før. Familien er bilinteressert langt over gjennomsnittet.
De bestilte bilen uten utstyr, ingen elektriske duppeditter. Ble tatt ut fra butikken desember 1987. Den ble i familiens eie, som bor noen mil nord for Umeå i en del år. Så byttet de den mot en svart Sport Evo som var 1 av 9 nysolgte Sport Evoer i Sverige i 1990/91. Bilen var gått nesten ingenting etter 5-6 år i deres eie.
Familien med to bilgale sønner, fant ut etter noen år at de skulle kjøpe seg en standard M3 E30 som de skulle bygge om til DTM-look. De lette etter et egnet objekt, og til slutt fant de ut at de skulle høre om de kunne kjøpe gammelbilen tilbake. Jo, bilen fantes i Umeåtraktene, og de kontaktet eieren. Fikk kjøpt bilen, da var den ikke gått lenger enn 50.000 km i 1996. De fikk den lakkert og handlet inn Grp. A speil, Spoiler lepper foran og bak fra Sport Evo, samt Momo seter, 4-pkt. seler, 17" hvite Compomotiv felger, slik at den skulle se så identisk ut som originalbilen fra DTM i 1992.
Bilen ble brukt noen år til utstilling, fargene på bilen er neonfarger, som svekkes med tiden.
Etter noen år solgte de den ned til Sollefteå, til et BMW klubbmedlem som jeg kjenner fra før. Han eide bilen i noen få år, og solgte den til sin nærmeste nabo, som er BMW entusiast. Sistenevnte var han som solgte meg bilen nå i høst. jeg tok kontakt og vi ble enige om pris, tid og møtested.
Jeg og en kompis(Kjell Eide) dro av gårde, var litt spent, ikke akkurat god følelse å handle bil usett. Men pytt, pytt, man må ta sjanser av og til.
Vel da vi kom frem denne lørdagen - ble jeg noe skuffet. Lakken var heller dårlig, og det ble ikke fortalt at den var "så dårlig". Sjitt!!! tenkte jeg, det var for seint å prute, og planen var å beholde lakken slik. Selgeren sa at panseret var blitt bleket med årene, det var vel å ta litt forsiktig i.
Jeg tok bilen hjem, og tenkte på veien hjem(mange tusen tanker), hva skulle jeg gjøre nå? Ny org. lakk eller samme farger en gang til?
Vel... etter hjemkomst tok jeg kontakt med et par lakkeringseksperter. De mente at jeg burde gå tilbake til originalfargen, svart metalikk. Ettersom bilen var kun gått 74000 km, hadde den god samlerverdi hvis jeg gikk for originalt. Motorrom og dører osv. var fortsatt svart originalt.
I dag står bilen klar for lakkering, nye seter og nytt interiør blir montert, alt er handlet inn, og masse gromme deler ligger og venter for å bli montert. Blant annet 18" Rial Daytona Race, skrudde felger vil komme på. Videre blir bilen lakkert i orig. svart farge.
Tenkte å få den i utstillings-skikk. Og den skal være klar til påsken.
1. mai blir den å se i byen, garantert.
Sender over noen bilder av bilen av hvordan den en gang var, og fram til i dag:
Slik så den ut i 1996, avbildet på fremsiden av Bilsport:
For 6-7 år siden:
Slik var den da jeg hentet den:
Daniel Eilertsen hjelper meg med å fjerne dekaler, snart klar for karosseriverkstedet:
Ser ut som Daniel liker seg i garasjen, gliser bredt:
Bilen står på karosseriverkstedet, nedpussing i gang, ingen rust noen steder:
Høyre framskjerm måtte pusses ned til stålet, dvs. lakken bare løsnet av en eller annen grunn:
Endelig - så er flerfargene borte, snart klar for lakkboksen:
Tror dette blir bra, karosserifolkene på Helgeland Bilskade har gjort en bra jobb, de syntes forresten at karosseriet var veldig fint, ingen bulker:
Mer bilder kommer etterhvert...
Sist endret av ///M-Power den Fre 12 Mar 2010, 16:50, endret 1 gang
Re: Prosjekt: 1988 BMW M3
fytti helvette du har drømmebilen min. gler meg til fortsettelsen.
ka du har av motorplaner da? skal ha den orginal eller skal du trim mere? eventuelt turbo?
ka du har av motorplaner da? skal ha den orginal eller skal du trim mere? eventuelt turbo?
Burnout- Sjarkeier
- Antall Innlegg : 726
Jobb/hobby : Bil bil bil
Registration date : 23.08.2008
M3
I første omgang skal motor være original. Lakkering og oppbygging av gromme deler tar alt av midler, har et budsjett på dette, og det er vel så godt som sprengt allerede.
Synes motoren går så fint, at det er litt unødvendig å gjøre noe. Bilen skal brukes for det meste til BMW treff o.l. i fremtiden, og da skal alt se ut som nytt.
Synes motoren går så fint, at det er litt unødvendig å gjøre noe. Bilen skal brukes for det meste til BMW treff o.l. i fremtiden, og da skal alt se ut som nytt.
Fin bil Robert. Artig med di 4 syl m3 bilene.
Runner- Moderator
- Antall Innlegg : 3591
Jobb/hobby : motor
Registration date : 03.01.2008
Meget bra det der Robert!!
rvmossi- Oppstanasi
- Antall Innlegg : 539
Registration date : 15.03.2009
Skal bli artig å få se bilen i framtida.
haaland- Riskokar
- Antall Innlegg : 232
Jobb/hobby : Det skal være sikkert og visst/ interessert i alt for mye, derriblant artige biler
Registration date : 01.02.2009
M3
Takk folkens. Jeg skal holde dere oppdaterte. Var innom Håvard på Helgeland Bilskade i dag, de regnet med at det ikke skulle ta mange dager før bilen har fått lakk. Skal ta bilder underveis, til den er komplett. Blir artig med monteringen, da har jeg noe å fordrive tida med i jula.
stilig prosjekt digger denne typen av M3
skal du ha hvite skilt på?
need4speed- Konge
- Antall Innlegg : 3732
Jobb/hobby : motorsport
Registration date : 02.04.2008
M3
need4speed skrev:stilig prosjekt digger denne typen av M3
Nei - den er registrert første gang i 1987, så jeg venter i 7 år før veteranskiltene kommer på. Eneste måten jeg kan beholde en bil på, er å momse den inn, kjøre med prøveskilter, jeg gidder heller ikke fore staten med mer penger enn høgst nødvendig, dessuten har jeg flere bilplaner, tenkte å lage en fin BMW samling... ;-) Neste er M6... fra 1988-89.
Vart mye beire nu når den har fått en fin farge.
Burnout- Sjarkeier
- Antall Innlegg : 726
Jobb/hobby : Bil bil bil
Registration date : 23.08.2008
Han Robert e jo litt skeptisk, men eg syns no d e utruli tøft me de felgan i den farga tel den biln! Bi enormt bra i forhold tel de andre litt spesielle detaljan som ska på... (originale BMW dela såklart) Håp eg ikke sa før mye no, Robert
Sist endret av Duppsko den Tir 29 Des 2009, 23:35, endret 1 gang
Duppsko- Riskokar
- Antall Innlegg : 398
Jobb/hobby : Joda, enno så/ Motor+ Lyd&Bilde
Registration date : 26.01.2009
Personlig,ha eg villa hatt meir kant utover..å med den samme design.
blazerteam- Felerator
- Antall Innlegg : 12528
Registration date : 02.01.2008
Felgene som står på bilen nå, skal plukkes av, har liggende følgende sett:
1 sett: 8,5 x18" + 9x18" AC Schnitzer Race I, bred kant på ca 8-10 cm.
1 sett: 8x18" og 9x18" Rial Daytona Race, bred kant på ca 7-8 cm
1 sett: 7,5x16" BBS original krysseikfelger.
+ felgsettet som står på bilen nå, som burde vært lakkert opp i helt hvit farge. Men de skal selges.
Bilder med nye hjul kommer etterhvert, men vil ikke starte med hjul først, det er noe man tar til slutt, slik som på "overhaling" ;-)
Nå blir resten av interiøret sydd opp i svart skinn og svart alcantara. Framstolene er ferdige, de står klare i garasjen, nytt ratt, ny frontrute, ny ekspansjonstank, masse nye deler ligger i esker her hjemme som venter på å bli montert på bilen. Blant annet ny hatthylle med original nedfellbar solgardin.
Bilder kommer etterhvert...
1 sett: 8,5 x18" + 9x18" AC Schnitzer Race I, bred kant på ca 8-10 cm.
1 sett: 8x18" og 9x18" Rial Daytona Race, bred kant på ca 7-8 cm
1 sett: 7,5x16" BBS original krysseikfelger.
+ felgsettet som står på bilen nå, som burde vært lakkert opp i helt hvit farge. Men de skal selges.
Bilder med nye hjul kommer etterhvert, men vil ikke starte med hjul først, det er noe man tar til slutt, slik som på "overhaling" ;-)
Nå blir resten av interiøret sydd opp i svart skinn og svart alcantara. Framstolene er ferdige, de står klare i garasjen, nytt ratt, ny frontrute, ny ekspansjonstank, masse nye deler ligger i esker her hjemme som venter på å bli montert på bilen. Blant annet ny hatthylle med original nedfellbar solgardin.
Bilder kommer etterhvert...
hvem syr interiøret ditt?
need4speed- Konge
Ryktet sier noen i bilens hjemland Tyskland...
PORSVW- Oppstanasi
- Antall Innlegg : 592
Registration date : 12.02.2008
need4speed- Konge
Ser ut som det bi en djævelsk fin BMW
Men sian eg e i kveruleringsmodus må eg få kommenter att frontruteinnlegginga fåregår ikke etter BMW sine retningslinjer
Men sian eg e i kveruleringsmodus må eg få kommenter att frontruteinnlegginga fåregår ikke etter BMW sine retningslinjer
911- Moderator
- Antall Innlegg : 5021
Registration date : 05.01.2008
Limet ska legges på ruta (pga at det e vanskelig å få pyntelist/fuga på rett plass i karosseriet og limfuga kan bli for lav) og en spesiell ekspanderende " demlist" pga støy i bunnen av ruta. Det siste kan jo selvsagt va gjort uten at eg veit det, og hves det e han eg trur som gjer det veit han det nok
911- Moderator
- Antall Innlegg : 5021
Registration date : 05.01.2008
Flere bilder av BMW M3en
Nye baklykter:
18" Rial Daytona Race:
Nye framseter, fra Recaro, type RS:
Rial felgene kommet på, MEN dessverre ble de for "fete":
Felgene kommer for langt ut, tar borti skjermkantene, og jeg vil ikke ofre skjermene(ref. valsing):
Ser tydelig at det blir for stort:
Men...ka farsken, har da selvfølgelig reserveløsning, 18" AC Schnitzer Race I:
De passet perfekt, bortsett fra dekkene som er for store, da blir det bestilt nye dekk snarest i riktig storlek:
18" Rial Daytona Race:
Nye framseter, fra Recaro, type RS:
Rial felgene kommet på, MEN dessverre ble de for "fete":
Felgene kommer for langt ut, tar borti skjermkantene, og jeg vil ikke ofre skjermene(ref. valsing):
Ser tydelig at det blir for stort:
Men...ka farsken, har da selvfølgelig reserveløsning, 18" AC Schnitzer Race I:
De passet perfekt, bortsett fra dekkene som er for store, da blir det bestilt nye dekk snarest i riktig storlek:
Side 1 av 2 • 1, 2
Side 1 av 2