Møteplass for motormiljøet på Helgeland
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

+16
mr.mopar
liteglow
wikranracing
blazerteam
Trond-Diesel
Jostein
Turbogutten
rvmossi
Duppsko
sigheri
ragnarn
Sk0tnes
taigagreen
Linder
Hanss1
need4speed
20 posters

Side 2 av 2 Previous  1, 2

Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by liteglow Lør 31 Des 2011, 12:43

arrrhh slutt å diskuter xenon ....
Eg får ondt i hode av å læs... har så my å skriv men må bare stopp siden ALLE har sine egne personline meninge, uansett ka låven reglan, staten og HELLA sei spørsmål

En ting er klart, xenon montert i nærlys eller langlys blir IKKE ALLTID BRA !!
Men noen ganger blir det bra, dermed kan ingen bli enig kose


Dokker som ettermonter xenon i nærlysan dokkers, enten det e H4, h3 H1 eller Hælvette....
Kjør biln opp mot en vegg ca 10 meter ifra å ta bilde av kurven på lyset.
Så får vi se om det vart bra eller ikke..
E jo ingen grunn å sett å diskuter når absolutt ingen bila e likkens uansett..

Linse eller reflektor, ja og nei!
Det finnes elendige linselys, å det finnes bila med samme linse som bila levert med xenon, der pæreholdern e det eineste som e bytta ut.
Så i enkelt tilfella blir det bra og noen ganger motsatt !

H4 e som regel aldri bra verken eller med xenon.
Men enkelte stapeisa mein jo såklart at det e bedre siden det e meir lys!?
ka e egentlig meir lys, å kordan klar du å bedøm det med dine 20, 30 eller 40 år gamle øya?
Nakka som en maskin, designet, produsert og kalibrert for å va nøyaktig helt til nano metern og newton metern egentlig skal gjør.
E verkelig vi såppas ignorant at vi tør påstå vi veit bedre sjøl??

neppe...

enkelte mein at å kjør med tåkelys gir faktisk bedre lys når du kjør fort..
Telåmed e det folk som påstår det e smartere å kjør uten belta..

Eg derimot mein ikke eg har riktig, men hør ialefall på råd ifra som ha vøre igjennom samme problemstilling og har kunnskap og kompetanse igjennom lang tid.


Det e jo faktisk en årsak til at folk har Fagbrev i sitt yrke!
Hella driv jo ikke en kjæksbutikk, men e en av verdens største produsent av lys sammen med BOSCH !
Fakta e at kun BOSCH å HELLA (før 4år sia) va ENESTE produsent av OEM xenonlys... alt som ikke va merka med overnemnte navn e faktisk ikke tillat i bil.



Der vart det vest skreve nakka igjen...
no avslutt eg..


dooh


liteglow
Oppstanasi
Oppstanasi

Antall Innlegg : 461
Registration date : 15.11.2009

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by blazerteam Lør 31 Des 2011, 13:30

Jammen...vest eg har skikkelig dårlige lys på biln..både nær og fjern,og eg etter modifisering med xenon mein det vart bedre...e det ikke bedre lys da?..

Sorry..mått bære Laughing .

Eg antar at lys e som stereoanlegg å hestekrefter..det kan heile tida bi bedre..bi aldri nok.

Å ka som e bedre,e opp tell kvær enkelt å bedømm..bi mange meininge og synsing.Å nån har bedre peiling på det dem hold på med,enn anner.

Men vest vi hold oss tell det som e lovlig med lysmodifiseringe,så e det ikke lov ifølge kjøretøyførskrifta å sett xenon i nærlys vest det ikke automatisk justering på lysan på biln?.

Så da e det bedre pære i hovedløktn,og langlys som gjeld..

blazerteam
blazerteam
Felerator
Felerator

Antall Innlegg : 12528
Age : 57
Bosted : Ytteren.Burncitymoen
Registration date : 02.01.2008

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by mr.mopar Lør 31 Des 2011, 14:00

blazerteam skrev:
Men vest vi hold oss tell det som e lovlig med lysmodifiseringe,så e det ikke lov ifølge kjøretøyførskrifta å sett xenon i nærlys vest det ikke automatisk justering på lysan på biln?.

på min mercedes og en kompiss sin opel omega som begge har originalmontert xenonlys er d ikke automatisk justering av lysene.men begge har nivåregulering på fjærene bak

mr.mopar
Riskokar
Riskokar

Antall Innlegg : 293
Registration date : 02.01.2008

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by liteglow Lør 31 Des 2011, 14:33

mr.mopar skrev:
blazerteam skrev:
Men vest vi hold oss tell det som e lovlig med lysmodifiseringe,så e det ikke lov ifølge kjøretøyførskrifta å sett xenon i nærlys vest det ikke automatisk justering på lysan på biln?.

på min mercedes og en kompiss sin opel omega som begge har originalmontert xenonlys er d ikke automatisk justering av lysene.men begge har nivåregulering på fjærene bak

Ja nettop !!
Mange missførstår "elektrisk justering" av lys e alt som skal til.
Det som e fakta e at det e _ automatisk _ justering av nærlys som skal være montert.
Føler bak å horisontal måler.
Dem arbeid sammen før å veta om biln tipp over en bakketopp, over en kul, eller har baklasta bil som gjør at dem justeres ned eller opp etter behov.
på nye bila e den her teknologien betydelig forbedra enn enkelte tidligere modella som kom ut så tidlig som i 94` !


En enkel men kjip tommelfinger regel e at alt av lys som ikke e orginalt på bilen fra fabrikk e faktisk ikke lovlig iflg. papiran.
Utenom 2 extra langlys!
Telåmed interiør belysninga inn i bilen ska va kvit, skiltlys etc... loven e streng som fy!
Men ofte har den sine grunna som enkelte ikke skjønn, men som eg nevnt over det e jo en grunn at folk har fagbrev innen sitt yrke.


liteglow
Oppstanasi
Oppstanasi

Antall Innlegg : 461
Registration date : 15.11.2009

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by Turbogutten Lør 31 Des 2011, 15:25

Liteglow har heilt rett her, hvis man går på krav te kjøretøy å ser så e det sinnsykt strengt ka som e lov å ender på f.eks hvis NBB, Bosch eller Hella løktene dine er merket ......HR...... og f.eks E1 er det IKKE tillatt med XENON i dem... HR står for Halogen og orginale xenon er merket med noe annet.. At BT ikke bryr seg om at du har montert xenon i bosch eller hella løktene dine kommer ganske enkelt av at det er en kamp de aldri kan vinne... Eg har ettermontert xenon i Nær,Fjern og Xtralanglysan på v70`n min det vart faktisk ganske så greit lysbilde Men der e litt "strølys" som kommer av alle små ripene som er i "gammle" lykteglass.... Eg e VELDIG klar over at det eg har ikke e lov.

Eg har min jobb på veien hver eneste dag, og det eneste som irriter meg meir enn ettermontert xenon i gammle H4 løkte e de forbanna idiotan Exclamation som slår av 1000 metran når de møt andre bila men lar langlysan i hovedløktene stå på...(ja det e faktisk MANGE som gjør det)

Godt Nytt Motor År blowbal
Turbogutten
Turbogutten
Oppstanasi
Oppstanasi

Antall Innlegg : 591
Age : 46
Bosted : Paradiset (Åga)
Jobb/hobby : Storbil m.m / Bil og sånt
Registration date : 28.02.2008

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by Jostein Søn 01 Jan 2012, 00:39

når eg møt bila som eg merk (bi blenda) av etter montert xenon i nærlysan, så sett eg på lang lysan igjen

Jostein
Jostein
Svettlugg
Svettlugg

Antall Innlegg : 146
Age : 36
Bosted : Ytteren
Jobb/hobby : platearbeider imtas
Registration date : 26.05.2008

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by liteglow Søn 01 Jan 2012, 16:18

Turbogutten skrev:Liteglow har heilt rett her, hvis man går på krav te kjøretøy å ser så e det sinnsykt strengt ka som e lov å ender på f.eks hvis NBB, Bosch eller Hella løktene dine er merket ......HR...... og f.eks E1 er det IKKE tillatt med XENON i dem... HR står for Halogen og orginale xenon er merket med noe annet.. At BT ikke bryr seg om at du har montert xenon i bosch eller hella løktene dine kommer ganske enkelt av at det er en kamp de aldri kan vinne... Eg har ettermontert xenon i Nær,Fjern og Xtralanglysan på v70`n min det vart faktisk ganske så greit lysbilde Men der e litt "strølys" som kommer av alle små ripene som er i "gammle" lykteglass.... Eg e VELDIG klar over at det eg har ikke e lov.

Eg har min jobb på veien hver eneste dag, og det eneste som irriter meg meir enn ettermontert xenon i gammle H4 løkte e de forbanna idiotan Exclamation som slår av 1000 metran når de møt andre bila men lar langlysan i hovedløktene stå på...(ja det e faktisk MANGE som gjør det)

Godt Nytt Motor År blowbal

cheers cheers cheers cheers

liteglow
Oppstanasi
Oppstanasi

Antall Innlegg : 461
Registration date : 15.11.2009

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by wikranracing Søn 01 Jan 2012, 17:59

Det e state å kjør xenon i grøftlysan kombinert med led parklys
wikranracing
wikranracing
Sjarkeier
Sjarkeier

Antall Innlegg : 615
Age : 34
Registration date : 02.04.2009

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by Burnout Søn 01 Jan 2012, 18:29

Det som er STATE er og møtt en gammel Volvo 240 eller 740/940 med xenon..det er et kjempe lys bilde.



Burnout
Burnout
Sjarkeier
Sjarkeier

Antall Innlegg : 726
Age : 42
Bosted : Gruben
Jobb/hobby : Bil bil bil
Registration date : 23.08.2008

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by sjursen Søn 01 Jan 2012, 18:52

Berre vent tel eg kjem med bi-xenon på gammel-mbŽen.
sjursen
sjursen
Svettlugg
Svettlugg

Antall Innlegg : 151
Age : 47
Bosted : Mo i Rana - Åga
Jobb/hobby : Grafisk designer / MB
Registration date : 21.05.2009

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by da9el Søn 01 Jan 2012, 20:10

kan ikke førdra di der Hælvettes pickupan me ettermontert xenon i nærlysan...blend jo verre enn å sett me tryne inni ei 500watts arbeidsol..
lysbilde i perfekt høyde før å lys "vanlie" bila rett inn i kupen..100m før man møt dem å te dem ha passert..
ha bere folk kun jedd fan i å monter xenon i nerlys på vanli reflektorløkte ha eg vert førnøyd ivertfall...syns bota sku vert 10 dobla før sånt.. Smile

føltest godt å få det ut What a Face
da9el
da9el
Sjarkeier
Sjarkeier

Antall Innlegg : 965
Registration date : 22.02.2009

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by liteglow Man 02 Jan 2012, 15:17

da9el skrev:kan ikke førdra di der Hælvettes pickupan me ettermontert xenon i nærlysan...blend jo verre enn å sett me tryne inni ei 500watts arbeidsol..
lysbilde i perfekt høyde før å lys "vanlie" bila rett inn i kupen..100m før man møt dem å te dem ha passert..
ha bere folk kun jedd fan i å monter xenon i nerlys på vanli reflektorløkte ha eg vert førnøyd ivertfall...syns bota sku vert 10 dobla før sånt.. Smile

føltest godt å få det ut What a Face

amen

liteglow
Oppstanasi
Oppstanasi

Antall Innlegg : 461
Registration date : 15.11.2009

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by Hanss1 Man 02 Jan 2012, 19:23

liteglow skrev:
da9el skrev:kan ikke førdra di der Hælvettes pickupan me ettermontert xenon i nærlysan...blend jo verre enn å sett me tryne inni ei 500watts arbeidsol..
lysbilde i perfekt høyde før å lys "vanlie" bila rett inn i kupen..100m før man møt dem å te dem ha passert..
ha bere folk kun jedd fan i å monter xenon i nerlys på vanli reflektorløkte ha eg vert førnøyd ivertfall...syns bota sku vert 10 dobla før sånt.. Smile

føltest godt å få det ut What a Face

amen

Ja vi har en hær i byen (som eg veit godt av) som fær å kjør døgnet på tamp med xenon i både hovedlykte og tåkelys i Hiluxn sin. Det kjenn eg faktisk provoser meg ganske mye, før eg ser fan ikke en drit når eg møt jæveln!
Hanss1
Hanss1
Sjarkeier
Sjarkeier

Antall Innlegg : 725
Age : 41
Bosted : Gruben
Jobb/hobby : Motoriserte ting
Registration date : 20.02.2008

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by liteglow Man 02 Jan 2012, 19:24

Hanss1, det e da det e snopt å kun svar tilbake med xenon extralys Very Happy


liteglow
Oppstanasi
Oppstanasi

Antall Innlegg : 461
Registration date : 15.11.2009

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by Hanss1 Man 02 Jan 2012, 19:33

Eg har 3x75w på Patroln men trur ikke eg har møtt han i den enno Rolling Eyes
Hanss1
Hanss1
Sjarkeier
Sjarkeier

Antall Innlegg : 725
Age : 41
Bosted : Gruben
Jobb/hobby : Motoriserte ting
Registration date : 20.02.2008

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by blazerteam Tor 05 Jan 2012, 18:52

blazerteam
blazerteam
Felerator
Felerator

Antall Innlegg : 12528
Age : 57
Bosted : Ytteren.Burncitymoen
Registration date : 02.01.2008

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by liteglow Fre 06 Jan 2012, 01:05

ka den videoen der sku bevis ?

liteglow
Oppstanasi
Oppstanasi

Antall Innlegg : 461
Registration date : 15.11.2009

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by blazerteam Fre 06 Jan 2012, 15:36

liteglow skrev:ka den videoen der sku bevis ?

Spørs om den ikke bevis at dagslys kan monteres på bil.. Wink
blazerteam
blazerteam
Felerator
Felerator

Antall Innlegg : 12528
Age : 57
Bosted : Ytteren.Burncitymoen
Registration date : 02.01.2008

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by benni Fre 06 Jan 2012, 16:26

liteglow skrev:ka den videoen der sku bevis ?
bevis iallfall kor blenda man blir av skilt med så mye lys... Rolling Eyes
benni
benni
Riskokar
Riskokar

Antall Innlegg : 359
Age : 41
Bosted : brennåsen hills
Jobb/hobby : mekaniker/handyman
Registration date : 13.04.2009

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by liteglow Fre 06 Jan 2012, 20:18

hehe ja oki Smile

liteglow
Oppstanasi
Oppstanasi

Antall Innlegg : 461
Registration date : 15.11.2009

Til Toppen Go down

vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først. - Page 2 Empty Re: vurderer du eller har du byttet til xenon? les dette først.

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 2 av 2 Previous  1, 2

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet