Hva slags sykkel tilhører denne ramma???
+4
Petter
toresin
911
sdkfz2
8 posters
Side 1 av 2
Side 1 av 2 • 1, 2
Hva slags sykkel tilhører denne ramma???
Fikk ramma hos en gammel mann. Han ante ikke hva slags sykkel dette en gang har vært. Jeg har lett en del på nettet, men kan heller ikke finne ut av det. Trodde lenge det 50-talls Jawa, men Jawaklubben sier at dette ikke er en Jawa.
Noen som ser hva dette kan være?
Av "kjennemerketing" kan nevnes: plasseringen av chassinummeret (på svingarmen), plungerfjæring, samt at ramma ikke er av runde rør (rørramme) men derimot firkantet hvor det ser ut til at to halve firkantrør er sveiset sammen til en ramme. Slik---> <>
Noen som ser hva dette kan være?
Av "kjennemerketing" kan nevnes: plasseringen av chassinummeret (på svingarmen), plungerfjæring, samt at ramma ikke er av runde rør (rørramme) men derimot firkantet hvor det ser ut til at to halve firkantrør er sveiset sammen til en ramme. Slik---> <>
sdkfz2- Svettlugg
- Antall Innlegg : 152
Registration date : 29.02.2008
Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???
E det en pre 53 Tempo villiers i bakgrunn
Ramma ser øst europeisk ut
arti avatar bilde, finn du nå
Ramma ser øst europeisk ut
arti avatar bilde, finn du nå
911- Moderator
- Antall Innlegg : 5021
Registration date : 05.01.2008
Flere som nevner østeuropa, men har enda ikke funnet noen ting som matcher. kjøretøyregisteret finner heller ikke ut noe når jeg ikke engang vet fabrikatet.
Sykkelen i bakgrunnen er en 1941 Peugeot P53. En sykkel tyskerne etterlot seg. Sliter med å finne ut hvordan sykkelen skal være lakkert. Har vært i kontakt med Peugeot museet i Frankrike, men sykkelen er så sjelden også hos dem at de ikke kunne si noe. De manglet denne sykkelen i samlingen sin... P54 var visst vanligere..
Sykkelen kommer fra leirfjord, men ble solgt av en sportsbutikk i Rana i 1946 og har hatt samme eier fra da til nå. Motoren er 97ccm. På 60 tallet fikk den gamle eieren tak i nye originale stempelringer, dem hadde han enda hengende på en spiker i garagen...artig!!
Ang ditt siste sp.mål..forbeholder jeg meg rettet til å være taus... (he he)
Sdkfz2
Sykkelen i bakgrunnen er en 1941 Peugeot P53. En sykkel tyskerne etterlot seg. Sliter med å finne ut hvordan sykkelen skal være lakkert. Har vært i kontakt med Peugeot museet i Frankrike, men sykkelen er så sjelden også hos dem at de ikke kunne si noe. De manglet denne sykkelen i samlingen sin... P54 var visst vanligere..
Sykkelen kommer fra leirfjord, men ble solgt av en sportsbutikk i Rana i 1946 og har hatt samme eier fra da til nå. Motoren er 97ccm. På 60 tallet fikk den gamle eieren tak i nye originale stempelringer, dem hadde han enda hengende på en spiker i garagen...artig!!
Ang ditt siste sp.mål..forbeholder jeg meg rettet til å være taus... (he he)
Sdkfz2
sdkfz2- Svettlugg
E jo typisk østeuropeisk ramme konstruksjon,
Arti, ser jo likheten med denn første tempo standard modellen,Plagiat
Javell, det kan man jo tolk alle veia
Fyr du med isopor?
Arti, ser jo likheten med denn første tempo standard modellen,Plagiat
Javell, det kan man jo tolk alle veia
Fyr du med isopor?
911- Moderator
kommer den ramma fra leirfjord ??
toresin- Riskokar
- Antall Innlegg : 368
Jobb/hobby : ja/nei
Registration date : 29.01.2008
Ligna litt på ei victoria-ramma eg hadd en gang. Men e ikke helt lik
Petter- Helgeland Motor Forum
- Antall Innlegg : 720
Jobb/hobby : IT-konsulent/Alt med hjul
Registration date : 03.01.2008
Nei toresin, det er Peugeotsykkelen i bakgrunnen som kommer fra Leirfjord.
Har også vært inne på victoriatanken, men har ikke funnet noen bilder på nettet som viser lik rammeoppbygging. Ramma er merkelig, ikke rør, ikke plater, men halve "firkanter" som er sveiser sammen til en firkantet ramme.
Har også vært inne på victoriatanken, men har ikke funnet noen bilder på nettet som viser lik rammeoppbygging. Ramma er merkelig, ikke rør, ikke plater, men halve "firkanter" som er sveiser sammen til en firkantet ramme.
sdkfz2- Svettlugg
911... Her e det ikke mye som minn om Tempoplagiat skal eg si deg... Og det ekke bære mine ord..
Du ska få se detaljan på den hær sykkelen en gang..nevner kort, bare 97 ccm, men likevel to stk fantastiske utsmykninger av noen eksospotter, med innprega "P". Tanken går ned langs sete i to små dråpeformer (mmm vakkert som morgendugg), og forskjermen (som ikke er montert på bildet) går ut i små vinkler nederts.
Sykkelen gjør meg nesten poetisk (hehe)
Bilde av potta.... Vis meg en Tempo som kan matche!!
Du ska få se detaljan på den hær sykkelen en gang..nevner kort, bare 97 ccm, men likevel to stk fantastiske utsmykninger av noen eksospotter, med innprega "P". Tanken går ned langs sete i to små dråpeformer (mmm vakkert som morgendugg), og forskjermen (som ikke er montert på bildet) går ut i små vinkler nederts.
sdkfz2- Svettlugg
[quote="sdkfz2"]Nei toresin, det er Peugeotsykkelen i bakgrunnen som kommer fra Leirfjord.
Hmm.Bare funderte om det kunne være ramma fra en AWO som gikk i di yttre deler av fjorden på søttitallet
Hmm.Bare funderte om det kunne være ramma fra en AWO som gikk i di yttre deler av fjorden på søttitallet
toresin- Riskokar
- Antall Innlegg : 368
Jobb/hobby : ja/nei
Registration date : 29.01.2008
sdkfz2 skrev:911... Her e det ikke mye som minn om Tempoplagiat skal eg si deg... Og det ekke bære mine ord..
Det e jo ikke sekkert erg meint att denn der e plagiat kansje heller Tempoen, ramma e jo nesten lik, hjulan ,gaffeln og tanken med giringa e nøyaktig lik motorn e jo og ganske lik men potta e helt forskjellig ......og det e berre mine ord
911- Moderator
911- Moderator
Trur ikke eg e så langt vekke vess eg sei den ramma er en DKW
Ikke ulik men fremdeles ikke lik,er nokk eldre enn 54, dessuten kan det va både fransk og italiensk og
Det finnes utrule mange øst europeiske sykkla som e telsynelatende lik. å finn denn rette kann nok va vanskelig,"nån" veit det nok men det e å finn hann
Det finnes utrule mange øst europeiske sykkla som e telsynelatende lik. å finn denn rette kann nok va vanskelig,"nån" veit det nok men det e å finn hann
911- Moderator
ja det e ikke lett, men syns den hadde så mange likhets trekk, ser foreksempel den lille buen på lykte feste forran, er detaljer jeg mener bare DKW har. men no ha ikke eg sett allt hær i verdn
ja det e ikke enkelt, sånner detalja e og de værste for mange mc fabrikanta i denn tia handla slike detalja av kverandre, så det bi nesten berre ramma som e unik
911- Moderator
Trur ikke den er så mye eldre en 54, Det hva vell i starten av 50 tallet disse framgaflan kom vess jeg ikke tar mye feil
Ja ,selfølgeli
911- Moderator
Hovedramma er nok definitivt DKW, kanskje en 250 fra tidlig 50-tall. Forøvrig samme ramme som DKW NZ350 fra WW2. Bagasjebæreren ser også ut til å være DKW. Justeringsskruen i bakelitt på gaffelkrona er også DKW.
Den "nakne" rustne ramma foran DKW-ramma er de sørgelige restene av en BMW R35 eller R4 fra slutten av 30-tallet. Har du resten av sykkelen?
Jada..
Hei. Takker for svar. jeg må nok si meg enig i at mistanken min lenge har gått mot DKW, rett og slett fordi jeg vet at eieren i sin tid var meget opptatt av Tyske sykkler og spesiellt WWII sykkler.
Ramma du såvidt ser litt av, og nevner, er ikke BMW R35 eller R4, men derimot noe som kan ligne litt..
Zündapp K800 (forøvrig lik ramma til K500). Jeg har ikke alt som mangler, men mye...
Sdkfz2
Ramma du såvidt ser litt av, og nevner, er ikke BMW R35 eller R4, men derimot noe som kan ligne litt..
Zündapp K800 (forøvrig lik ramma til K500). Jeg har ikke alt som mangler, men mye...
Sdkfz2
sdkfz2- Svettlugg
Den rammen ligner veldig på NSU
chevellen- Svettlugg
- Antall Innlegg : 101
Jobb/hobby : Amcar, hifi/musikk
Registration date : 06.03.2008
Løsningen er her.....den mystiske ramma som plutselig dukket opp i garagen, er en IZ JUPITER..
Det tok 5 mnd å finne ut av det, men nå anser jeg mysteriet som løst!! Den blå IZ`n ligger til salgs på Finn, og var det som løste gåten. Har aldri hørt om merket før.
Det tok 5 mnd å finne ut av det, men nå anser jeg mysteriet som løst!! Den blå IZ`n ligger til salgs på Finn, og var det som løste gåten. Har aldri hørt om merket før.
sdkfz2- Svettlugg
Forresten ikke rart jeg sleit med å finne ut av det..Eieren av den Blå Jupiter`n sier at det kun er registrert en stk i Norge...
En sjelden fugl med andre ord
En sjelden fugl med andre ord
sdkfz2- Svettlugg
Hoff før en farge , bra du faijn ut av det,denn må du få resturert vess det e dela å få tak i , så bi det 2 registrerte i norge
Side 1 av 2 • 1, 2
Side 1 av 2