G503 sin 1937 Ariel
+6
RR-CLASSIC
Ove Jonny
Runner
crucifix
blazerteam
G503
10 posters
Side 1 av 2
Side 1 av 2 • 1, 2
G503 sin 1937 Ariel
Sykkelen ble ferdig restaurert i 1987.
De neste årene gikk den utallige kilometer til alt som var av treff i Nord-Norge og ble i støytene brukt daglig.
De første årene bodde jeg i Narvik og hadde ikke egen garasje så den har levd et hardt liv. Nå er tiden inne for å gi den en ny lettere renovering. Alt som er sort skal lakkeres på nytt og det mekaniske skal gås over.
Nokka ned-dreten med behov for en grundig kropssvask før man begynner...
Legg merke til "racingfothvileran" bak som ble lagd da barna var små.
Kjennere av tyske sykler kjenner vel igjen et baksete til BMW R12.
Sideveska er av typen som ble brukt på tyske hester under krigen.
Tanken ha berga seg brukbart gjennom åran. Restaurert av Draganfly Motorcycles i England i 1987. Celluloselakk.
Demonteringa e begynt, ser at man må ha litt nye deler her og der. Gummidetaljer, wirer og annet småtteri.
Motoren som står i er en VCH500 scrambler motor, med magnesium blokk og aluminium sylinder og topp.
Ble lagd i 192 eksemplarer og går meget godt etter alderen. Den gamle sideblåseren ble for slapp for å dra sidevogn.
Vurderer å sette den inn igjen nå, vi får se, den marsjer max 70 km/t og det blir litt i slappeste laget. Tomgangen derimot er ikke noe å si på med 102mm slaglengde.
De neste årene gikk den utallige kilometer til alt som var av treff i Nord-Norge og ble i støytene brukt daglig.
De første årene bodde jeg i Narvik og hadde ikke egen garasje så den har levd et hardt liv. Nå er tiden inne for å gi den en ny lettere renovering. Alt som er sort skal lakkeres på nytt og det mekaniske skal gås over.
Nokka ned-dreten med behov for en grundig kropssvask før man begynner...
Legg merke til "racingfothvileran" bak som ble lagd da barna var små.
Kjennere av tyske sykler kjenner vel igjen et baksete til BMW R12.
Sideveska er av typen som ble brukt på tyske hester under krigen.
Tanken ha berga seg brukbart gjennom åran. Restaurert av Draganfly Motorcycles i England i 1987. Celluloselakk.
Demonteringa e begynt, ser at man må ha litt nye deler her og der. Gummidetaljer, wirer og annet småtteri.
Motoren som står i er en VCH500 scrambler motor, med magnesium blokk og aluminium sylinder og topp.
Ble lagd i 192 eksemplarer og går meget godt etter alderen. Den gamle sideblåseren ble for slapp for å dra sidevogn.
Vurderer å sette den inn igjen nå, vi får se, den marsjer max 70 km/t og det blir litt i slappeste laget. Tomgangen derimot er ikke noe å si på med 102mm slaglengde.
Sist endret av G503 den Man 09 Mar 2009, 20:59, endret 1 gang
G503- Oppstanasi
- Antall Innlegg : 561
Registration date : 27.03.2008
Re: G503 sin 1937 Ariel
Eg syns ikke du sku gjør nå med det estetiske.Den ser jo ut som den ha levd der den står....Du husk BMWen på primustreffe,regn eg med.Arieln har jo nestn samme stuket..nån tiår tell,åsså e den der
blazerteam- Felerator
- Antall Innlegg : 12528
Registration date : 02.01.2008
1 stk Ariel er demontert. Py pan what a mess...... Her var det smurning og sand fra den tiden det fantes mer grusveier.
Nå må vi ha delevaskern i gang !!!!
G503- Oppstanasi
Da har man gjort rent, sandblåst noe og lakkert opp alt siden sist. Montering påbegynt. Må være klar til Rally Lofast 19-21 juni.
Skal også restaurere junior sin nyinnkjøpte Suzuki RMX50 moped før den tid, så her blir man ikke arbeidsledig.
Er det noen på forumet som har litteratur på Suzuki RMX50 så er jeg interessert
G503- Oppstanasi
Du har bra pågangsmot. Når en blir ferdig, så er det full skuv på neste
Runner- Moderator
- Antall Innlegg : 3591
Jobb/hobby : motor
Registration date : 03.01.2008
Lakka opp felgsentran på nytt, sort m/gull stripe. Motoren satt i og eksosanlegget prøvemontert med fiskehalepotte.
Bakhjulet montert. Girkasse neste.
G503- Oppstanasi
Går unna når det e ei sånn lett shining
blazerteam- Felerator
- Antall Innlegg : 12528
Registration date : 02.01.2008
Knalltøff sykkel. Og for en hastighet du skrur i. Du slipper jo opp for objekter snart.
Ove Jonny- Makalaus
- Antall Innlegg : 1240
Jobb/hobby : medlem av B.O.L.T
Registration date : 21.01.2008
Nei ingen fare, neste prosjekt er 1920 Cleveland, samt sandblåsing og lakking av understell på Austin Seven.
Har også en Gnome Rhone som venter på tur... og en Triumph motorsykkel.
Har også en Gnome Rhone som venter på tur... og en Triumph motorsykkel.
G503- Oppstanasi
Girkasse overhalt og montert. Måtte bytte kickstartdrev og krans på kickaksling. Merkelig, delene var jo bare 72 år....
Nytt primærkjede og nytt sekundærkjede montert. Ariel har tørrklutch, noe som var uvanlig på engelske motorsykler.
Neste jobb blir å bygge om til simmeringstetning mellom magdynoen og timing case. Disse motorene har dårlig veivhusventilasjon så over tid fylles magneten med oljedamp.
G503- Oppstanasi
Du ha nokk vert uheldig og fått en av Burman gearkassene som Ariel fikk laget av Honda i perioden 2/3/1937 til 4/5/1937!G503 skrev:
Girkasse overhalt og montert. Måtte bytte kickstartdrev og krans på kickaksling. Merkelig, delene var jo bare 72 år....
De var ett resultat av at økonomene begynte å få innpass, og penger skulle sparest
RR-CLASSIC- Sjarkeier
- Antall Innlegg : 759
Jobb/hobby : Elektriker-British bikes/cars
Registration date : 28.01.2008
No e du hestkuk, mobb både Ariel og Honda, ...... eg har jo begge dela.....
G503- Oppstanasi
fy faen for en nydelig sykkel
bøyer meg i støvet her
tøft med det baksetet , er den standard med ett baksete elelr er det ettermontert:)
dessuten lurte jeg på om du kun ta ett nærbildet av stjerna på fram gaffelen elelr i hvertfall si hvorfor det er en stjerne der
er ikke så inne på gamle sykler
bøyer meg i støvet her
tøft med det baksetet , er den standard med ett baksete elelr er det ettermontert:)
dessuten lurte jeg på om du kun ta ett nærbildet av stjerna på fram gaffelen elelr i hvertfall si hvorfor det er en stjerne der
er ikke så inne på gamle sykler
need4speed- Konge
- Antall Innlegg : 3732
Jobb/hobby : motorsport
Registration date : 02.04.2008
Baksete var option og kunne fås av typen "skru fast rett på bakskjermen" eller fest på bæreren som også er option. I tillegg kunne man få en så kalt BUM-PAD/sukkerbit som vist på min Ariel helt til venste her, bilde tatt i 1988 i Narvik. Det er rett og slett en dært hard skumgummi og gir ingen fjæring. Passer kun for smale rumper..
Når det gjelder stjernene som fins på begge sider er dette for avlåsing av justeringen av demping i forgaffelen.
Det ligger en friksjonsskive på hver side. Typen gaffel var typisk fra 1927-1947 og heter Webb parallellogram-gaffel.
Også kalt girder-gaffel eller lenkearmsgaffel.
Meget bra for sidevognkjøring, den beholder forspranget under innbremsing, men fjæringsegenskapene er så som så.
Det er også innbygd styredemper, med et ratt på toppen av styrehodet. Tidstypisk og kun behov for ved sidevognskjøring.
Sånn så han ut i 1937 i følge salgsbrosjyre
Jeg har satt i en slik motor for å få litt mer skyv med sidevogn
Her er oversikt over instrumenteringen i 1935. Amperemeter i lykt, 8-dagers ur, speedometer, oljetrykksmåler og panel-lamp i instrumentpanelet.
Man kan løsne panel-lampen og bruke den for feilsøking når det er mørkt. Ca 2 meter kabel kan trekkes ut.
Når det gjelder stjernene som fins på begge sider er dette for avlåsing av justeringen av demping i forgaffelen.
Det ligger en friksjonsskive på hver side. Typen gaffel var typisk fra 1927-1947 og heter Webb parallellogram-gaffel.
Også kalt girder-gaffel eller lenkearmsgaffel.
Meget bra for sidevognkjøring, den beholder forspranget under innbremsing, men fjæringsegenskapene er så som så.
Det er også innbygd styredemper, med et ratt på toppen av styrehodet. Tidstypisk og kun behov for ved sidevognskjøring.
Sånn så han ut i 1937 i følge salgsbrosjyre
Jeg har satt i en slik motor for å få litt mer skyv med sidevogn
Her er oversikt over instrumenteringen i 1935. Amperemeter i lykt, 8-dagers ur, speedometer, oljetrykksmåler og panel-lamp i instrumentpanelet.
Man kan løsne panel-lampen og bruke den for feilsøking når det er mørkt. Ca 2 meter kabel kan trekkes ut.
Sist endret av G503 den Tor 28 Mai 2009, 09:44, endret 1 gang
G503- Oppstanasi
tusen takk for den veldig opplysende mld du skrev
veldig interessant
spesielt med 8 dagers ur! trodde egentlig de skulle holdt med en uke
og intergret lommelykt! det skulle alle kjøretøy ha hatt
veldig interessant
spesielt med 8 dagers ur! trodde egentlig de skulle holdt med en uke
og intergret lommelykt! det skulle alle kjøretøy ha hatt
need4speed- Konge
- Antall Innlegg : 3732
Jobb/hobby : motorsport
Registration date : 02.04.2008
Runner- Moderator
- Antall Innlegg : 3591
Jobb/hobby : motor
Registration date : 03.01.2008
Da va han ferdig.
Vart familetur tel Bjerka-kroa i dag med kvær sin sykkel. Arielen gikk som det damplok, djævelsk deriemoment i de gamle en-stamperan !
Hadd meg en kveldstur opp tel Langvatnet i lamme han Dagfinn Paulsen. Kappkjøring opp Jamtlibakken...
Vart familetur tel Bjerka-kroa i dag med kvær sin sykkel. Arielen gikk som det damplok, djævelsk deriemoment i de gamle en-stamperan !
Hadd meg en kveldstur opp tel Langvatnet i lamme han Dagfinn Paulsen. Kappkjøring opp Jamtlibakken...
G503- Oppstanasi
Takk førr prøveturen, sjøl om den va kort ( kjørt i sokklæstan )
Kan bekreft bunndraget,ja.
Kan bekreft bunndraget,ja.
Ove Jonny- Makalaus
- Antall Innlegg : 1240
Jobb/hobby : medlem av B.O.L.T
Registration date : 21.01.2008
Kjekt med familie som har samme innteressen, er en av de heldige jeg også
Den Ariel'n e bare nydelig
Den Ariel'n e bare nydelig
E det nån som veit om den Husquarna 500 som han Beck ( Reveln camping) har e i Rana enno? Den sto i et skøt på Altern før i tia. Men etter at vi kørva prøvd å få kjøpt han førsvann sykkeln.
454 SS- Sjarkeier
- Antall Innlegg : 795
Jobb/hobby : Uføretrygda/ alt me motor.
Registration date : 08.10.2008
Side 1 av 2 • 1, 2
Side 1 av 2