Møteplass for motormiljøet på Helgeland
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

+4
Petter
toresin
911
sdkfz2
8 posters

Side 1 av 2 1, 2  Next

Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by sdkfz2 Ons 02 Apr 2008, 12:12

Fikk ramma hos en gammel mann. Han ante ikke hva slags sykkel dette en gang har vært. Jeg har lett en del på nettet, men kan heller ikke finne ut av det. Trodde lenge det 50-talls Jawa, men Jawaklubben sier at dette ikke er en Jawa.

Noen som ser hva dette kan være?

Av "kjennemerketing" kan nevnes: plasseringen av chassinummeret (på svingarmen), plungerfjæring, samt at ramma ikke er av runde rør (rørramme) men derimot firkantet hvor det ser ut til at to halve firkantrør er sveiset sammen til en ramme. Slik---> <>

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? DSC05616
sdkfz2
sdkfz2
Svettlugg
Svettlugg

Antall Innlegg : 152
Age : 48
Registration date : 29.02.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by 911 Ons 02 Apr 2008, 17:31

E det en pre 53 Tempo villiers i bakgrunn Question

Ramma ser øst europeisk ut Shocked

arti avatar bilde, finn du nå Question
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by sdkfz2 Tor 03 Apr 2008, 09:28

Flere som nevner østeuropa, men har enda ikke funnet noen ting som matcher. kjøretøyregisteret finner heller ikke ut noe når jeg ikke engang vet fabrikatet.

Sykkelen i bakgrunnen er en 1941 Peugeot P53. En sykkel tyskerne etterlot seg. Sliter med å finne ut hvordan sykkelen skal være lakkert. Har vært i kontakt med Peugeot museet i Frankrike, men sykkelen er så sjelden også hos dem at de ikke kunne si noe. De manglet denne sykkelen i samlingen sin... P54 var visst vanligere..

Sykkelen kommer fra leirfjord, men ble solgt av en sportsbutikk i Rana i 1946 og har hatt samme eier fra da til nå. Motoren er 97ccm. På 60 tallet fikk den gamle eieren tak i nye originale stempelringer, dem hadde han enda hengende på en spiker i garagen...artig!!

Ang ditt siste sp.mål..forbeholder jeg meg rettet til å være taus... Wink (he he)

Sdkfz2
sdkfz2
sdkfz2
Svettlugg
Svettlugg

Antall Innlegg : 152
Age : 48
Registration date : 29.02.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by 911 Tor 03 Apr 2008, 19:12

E jo typisk østeuropeisk ramme konstruksjon,

Arti, ser jo likheten med denn første tempo standard modellen,Plagiat Embarassed

Javell, det kan man jo tolk alle veia Razz

Fyr du med isopor?
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by toresin Tor 03 Apr 2008, 19:14

kommer den ramma fra leirfjord ??

toresin
Riskokar
Riskokar

Antall Innlegg : 368
Age : 33
Bosted : vakkerhåjen
Jobb/hobby : ja/nei
Registration date : 29.01.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by Petter Tor 03 Apr 2008, 23:59

Ligna litt på ei victoria-ramma eg hadd en gang. Men e ikke helt lik
Petter
Petter
Helgeland Motor Forum
Helgeland Motor Forum

Antall Innlegg : 720
Age : 57
Bosted : Sjona
Jobb/hobby : IT-konsulent/Alt med hjul
Registration date : 03.01.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by sdkfz2 Fre 04 Apr 2008, 07:17

Nei toresin, det er Peugeotsykkelen i bakgrunnen som kommer fra Leirfjord.

Har også vært inne på victoriatanken, men har ikke funnet noen bilder på nettet som viser lik rammeoppbygging. Ramma er merkelig, ikke rør, ikke plater, men halve "firkanter" som er sveiser sammen til en firkantet ramme.
sdkfz2
sdkfz2
Svettlugg
Svettlugg

Antall Innlegg : 152
Age : 48
Registration date : 29.02.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by sdkfz2 Fre 04 Apr 2008, 07:24

911... Her e det ikke mye som minn om Tempoplagiat skal eg si deg... Og det ekke bære mine ord..

Du ska få se detaljan på den hær sykkelen en gang..nevner kort, bare 97 ccm, men likevel to stk fantastiske utsmykninger av noen eksospotter, med innprega "P". Tanken går ned langs sete i to små dråpeformer (mmm vakkert som morgendugg), og forskjermen (som ikke er montert på bildet) går ut i små vinkler nederts.


Sykkelen gjør meg nesten poetisk Wink (hehe)

Bilde av potta.... Vis meg en Tempo som kan matche!!
Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? DSC05508
sdkfz2
sdkfz2
Svettlugg
Svettlugg

Antall Innlegg : 152
Age : 48
Registration date : 29.02.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by toresin Fre 04 Apr 2008, 08:25

[quote="sdkfz2"]Nei toresin, det er Peugeotsykkelen i bakgrunnen som kommer fra Leirfjord.

Hmm.Bare funderte om det kunne være ramma fra en AWO som gikk i di yttre deler av fjorden på søttitallet

toresin
Riskokar
Riskokar

Antall Innlegg : 368
Age : 33
Bosted : vakkerhåjen
Jobb/hobby : ja/nei
Registration date : 29.01.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by 911 Fre 04 Apr 2008, 17:20

sdkfz2 skrev:911... Her e det ikke mye som minn om Tempoplagiat skal eg si deg... Og det ekke bære mine ord..

Du ska få se detaljan på den hær sykkelen en gang..nevner kort, bare 97 ccm, men likevel to stk fantastiske utsmykninger av noen eksospotter, med innprega "P". Tanken går ned langs sete i to små dråpeformer (mmm vakkert som morgendugg), og forskjermen (som ikke er montert på bildet) går ut i små vinkler nederts.


Sykkelen gjør meg nesten poetisk Wink (hehe)

Bilde av potta.... Vis meg en Tempo som kan matche!!
Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? DSC05508


Det e jo ikke sekkert erg meint att denn der e plagiat Suspect kansje heller Tempoen, ramma e jo nesten lik, hjulan ,gaffeln og tanken med giringa e nøyaktig lik Suspect motorn e jo og ganske lik men potta e helt forskjellig Suspect ......og det e berre mine ord Very Happy
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by 911 Fre 04 Apr 2008, 17:34

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Luksus7
Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Tempo20Standard20Villiers20Svart

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Villiers20195220Ole20kristian20V-1


Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Villiers20195220Ole20kristian20Vone
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by crucifix Fre 04 Apr 2008, 18:10

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Dkw_rt10Trur ikke eg e så langt vekke vess eg sei den ramma er en DKW
crucifix
crucifix
Sjarkeier
Sjarkeier

Antall Innlegg : 698
Age : 45
Bosted : Alteren
Jobb/hobby : Olje og blårøyk
Registration date : 24.03.2008

http://www.andrethomassen.com

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by crucifix Fre 04 Apr 2008, 18:11

akurat hvilkem mod. hmmm? men bra sekker på at d e tysk
crucifix
crucifix
Sjarkeier
Sjarkeier

Antall Innlegg : 698
Age : 45
Bosted : Alteren
Jobb/hobby : Olje og blårøyk
Registration date : 24.03.2008

http://www.andrethomassen.com

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by 911 Fre 04 Apr 2008, 18:17

Ikke ulik men fremdeles ikke lik,er nokk eldre enn 54, dessuten kan det va både fransk og italiensk og Suspect
Det finnes utrule mange øst europeiske sykkla som e telsynelatende lik. å finn denn rette kann nok va vanskelig,"nån" veit det nok men det e å finn hann Shocked
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by crucifix Fre 04 Apr 2008, 20:07

ja det e ikke lett, men syns den hadde så mange likhets trekk, ser foreksempel den lille buen på lykte feste forran, er detaljer jeg mener bare DKW har. men no ha ikke eg sett allt hær i verdn
crucifix
crucifix
Sjarkeier
Sjarkeier

Antall Innlegg : 698
Age : 45
Bosted : Alteren
Jobb/hobby : Olje og blårøyk
Registration date : 24.03.2008

http://www.andrethomassen.com

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by 911 Fre 04 Apr 2008, 20:13

ja det e ikke enkelt, sånner detalja e og de værste for mange mc fabrikanta i denn tia handla slike detalja av kverandre, så det bi nesten berre ramma som e unik Very Happy
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by crucifix Lør 05 Apr 2008, 08:02

Trur ikke den er så mye eldre en 54, Det hva vell i starten av 50 tallet disse framgaflan kom vess jeg ikke tar mye feil yes
crucifix
crucifix
Sjarkeier
Sjarkeier

Antall Innlegg : 698
Age : 45
Bosted : Alteren
Jobb/hobby : Olje og blårøyk
Registration date : 24.03.2008

http://www.andrethomassen.com

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by 911 Lør 05 Apr 2008, 08:24

Ja ,selfølgeli Embarassed
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by mercedes1959 Fre 11 Apr 2008, 22:58

Hovedramma er nok definitivt DKW, kanskje en 250 fra tidlig 50-tall. Forøvrig samme ramme som DKW NZ350 fra WW2. Bagasjebæreren ser også ut til å være DKW. Justeringsskruen i bakelitt på gaffelkrona er også DKW.
mercedes1959
mercedes1959
Kørvjævel
Kørvjævel

Antall Innlegg : 5
Age : 68
Bosted : Brønnøysund
Jobb/hobby : Samler på alt gammelt bortsett fra gamle kjærringer.
Registration date : 11.04.2008

http://www.joraholmen.no

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by mercedes1959 Fre 11 Apr 2008, 23:01

Den "nakne" rustne ramma foran DKW-ramma er de sørgelige restene av en BMW R35 eller R4 fra slutten av 30-tallet. Har du resten av sykkelen?
mercedes1959
mercedes1959
Kørvjævel
Kørvjævel

Antall Innlegg : 5
Age : 68
Bosted : Brønnøysund
Jobb/hobby : Samler på alt gammelt bortsett fra gamle kjærringer.
Registration date : 11.04.2008

http://www.joraholmen.no

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Jada..

Poste by sdkfz2 Man 14 Apr 2008, 11:46

Hei. Takker for svar. jeg må nok si meg enig i at mistanken min lenge har gått mot DKW, rett og slett fordi jeg vet at eieren i sin tid var meget opptatt av Tyske sykkler og spesiellt WWII sykkler.

Ramma du såvidt ser litt av, og nevner, er ikke BMW R35 eller R4, men derimot noe som kan ligne litt..
Zündapp K800 (forøvrig lik ramma til K500). Jeg har ikke alt som mangler, men mye...

Sdkfz2
sdkfz2
sdkfz2
Svettlugg
Svettlugg

Antall Innlegg : 152
Age : 48
Registration date : 29.02.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by chevellen Man 14 Apr 2008, 15:56

Den rammen ligner veldig på NSU Smile

usa
chevellen
chevellen
Svettlugg
Svettlugg

Antall Innlegg : 101
Bosted : Kirkenes
Jobb/hobby : Amcar, hifi/musikk
Registration date : 06.03.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by sdkfz2 Tir 29 Apr 2008, 19:38

Løsningen er her.....den mystiske ramma som plutselig dukket opp i garagen, er en IZ JUPITER..

Det tok 5 mnd å finne ut av det, men nå anser jeg mysteriet som løst!! Den blå IZ`n ligger til salgs på Finn, og var det som løste gåten. Har aldri hørt om merket før.

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? IZJUPITER

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? DSC05616
sdkfz2
sdkfz2
Svettlugg
Svettlugg

Antall Innlegg : 152
Age : 48
Registration date : 29.02.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by sdkfz2 Tir 29 Apr 2008, 19:41

Forresten ikke rart jeg sleit med å finne ut av det..Eieren av den Blå Jupiter`n sier at det kun er registrert en stk i Norge...

En sjelden fugl med andre ord Very Happy Very Happy
sdkfz2
sdkfz2
Svettlugg
Svettlugg

Antall Innlegg : 152
Age : 48
Registration date : 29.02.2008

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by crucifix Tir 29 Apr 2008, 19:55

Hoff før en farge doh , bra du faijn ut av det,denn må du få resturert vess det e dela å få tak i skru , så bi det 2 registrerte i norge Very Happy
crucifix
crucifix
Sjarkeier
Sjarkeier

Antall Innlegg : 698
Age : 45
Bosted : Alteren
Jobb/hobby : Olje og blårøyk
Registration date : 24.03.2008

http://www.andrethomassen.com

Til Toppen Go down

Hva slags sykkel tilhører denne ramma??? Empty Re: Hva slags sykkel tilhører denne ramma???

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 2 1, 2  Next

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet