Møteplass for motormiljøet på Helgeland
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Kjøretøyforskrifter

+5
need4speed
Turbogutten
Fleetliner
Runner
911
9 posters

Side 1 av 2 1, 2  Next

Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Kjøretøyforskrifter

Poste by 911 Søn 30 Nov 2008, 15:42

Disse er ikke nye Very Happy Legg spesielt merke til kravet om skjermer Suspect

http://vwnorge.no/lovommotorvogner.pdf
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by Runner Søn 30 Nov 2008, 17:45

Di der reglene er fra 1942. Og dem er streng Very Happy Men vi som har gamlere biler. er det ikke så mye regler.

Runner
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 3591
Bosted : Ytteren
Jobb/hobby : motor
Registration date : 03.01.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by 911 Søn 30 Nov 2008, 18:09

Det stemm nok kansje ! det er endel fra 42 reglan som har tebakevirkende kraft te de første som er fra 13-26, dem ha eg ikke funnet på nettet enda, nån som veit ?
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by 911 Søn 30 Nov 2008, 18:34

Ha søtte halve dagen å lest forskrefta og div synspunkt på endel forum, ser at kravet om dokumentesjon på ombygginge/modifiseringe ikke automatisk ska framskaffes av "byggern" BT har bevisbyrden hves dem hevd en teng e ulovlig, og dem har plikt på seg å framskaff dokumentasjona dæm og. Bytt du feks fra trommel te skivebrems foran e det ikke du som ska framskaff dokumentasjon, dæm må bevis att det e fali og ulovlig, seies det Shocked En teng som at bila som havn under 1942 reglan kann ha hvite blenklys foran og røde bak eller berre ett blenklys midt på biln (hvitt/oransje forover-rødt/oransje bakover) vest eg ikke. Det samme med att det e lov med berre ett ekstralys framme på bila før 72 Suspect
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by Fleetliner Søn 30 Nov 2008, 20:50

Når det gjeld bremsa så ska dem ikke vær orginal. Du ska grei å stopp på ei viss strekke i ein viss fart, og det treng ikke å dokumeneres. Dette skal vær enkelet stasjon ta se en prøvetur og sjekk om det er i orden. Hadde probleme når e kom fra usa tidligere i år med bare ombygde bila. Dem vest ikke ka dem holdt på me i Mosjøen. Sku skriv ut mangellapp på flammelakk på en bil eldre enn 1970, men etter å ha krangle i 14 dg ble dem som smør. Alt gikk i gjennom når lyset gjekk opp. Bra dem kan ombestemm se og innrøm dem ha gjort feil, selv om det satt langt inne.
Fleetliner
Fleetliner
Sjarkeier
Sjarkeier

Antall Innlegg : 875
Age : 54
Registration date : 03.04.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by 911 Søn 30 Nov 2008, 21:00

Ke i all verden va argumentet for å skriv mangellapp på lakkeringa Suspect
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by Turbogutten Søn 30 Nov 2008, 21:04

911 skrev:Ha søtte halve dagen å lest forskrefta og div synspunkt på endel forum, ser at kravet om dokumentesjon på ombygginge/modifiseringe ikke automatisk ska framskaffes av "byggern" BT har bevisbyrden hves dem hevd en teng e ulovlig, og dem har plikt på seg å framskaff dokumentasjona dæm og. Bytt du feks fra trommel te skivebrems foran e det ikke du som ska framskaff dokumentasjon, dæm må bevis att det e fali og ulovlig, seies det Shocked En teng som at bila som havn under 1942 reglan kann ha hvite blenklys foran og røde bak eller berre ett blenklys midt på biln (hvitt/oransje forover-rødt/oransje bakover) vest eg ikke. Det samme med att det e lov med berre ett ekstralys framme på bila før 72 Suspect

Det ska da dokumenteres av eier at ekstra lykta va montert der før en viss dato, førr nyere reglemang har tilbake virkende kraft hvis du utfører endringer....dvs at hvis du knus lykta så har du ikke lov å monter EI ny, du må monter to.....
Turbogutten
Turbogutten
Oppstanasi
Oppstanasi

Antall Innlegg : 591
Age : 46
Bosted : Paradiset (Åga)
Jobb/hobby : Storbil m.m / Bil og sånt
Registration date : 28.02.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by 911 Søn 30 Nov 2008, 21:24

Nei det stemm nok ikke,hves du monter tidsriktig utstyr som va vanlig på denn tiden (og godkjent da) har ikke reglan tebakeverkende kraft. Det e jo ikke en endring av kjøretøyet ! og e kjøretøyet tatt i bruk før regel endringen i 72 så e det de reglan som gjeld ! Ivertfall forstår eg det sånn etter en dags studering Very Happy
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by need4speed Søn 30 Nov 2008, 21:39

911 skrev:Nei det stemm nok ikke,hves du monter tidsriktig utstyr som va vanlig på denn tiden (og godkjent da) har ikke reglan tebakeverkende kraft. Det e jo ikke en endring av kjøretøyet ! og e kjøretøyet tatt i bruk før regel endringen i 72 så e det de reglan som gjeld ! Ivertfall forstår eg det sånn etter en dags studering Very Happy

eg e helt enig med deg.
hvis det hadde vært slik som turbogutten foreslår ,ville man nok ikke gamle biler fått skilter på igjen etter eu kontroll hvis man hadde fulgt årets regelverk Very Happy
need4speed
need4speed
Konge
Konge

Antall Innlegg : 3732
Age : 52
Bosted : Gruben
Jobb/hobby : motorsport
Registration date : 02.04.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by Turbogutten Søn 30 Nov 2008, 21:42

trur dokk missforst meg der, eg snakk kun om ekstralys og der må du kunne dokumentere at lysene var montert på den aktuelle bilen før det ble krav om at de skulle være parvis.... trur det var i 1986 det kravet kom.....
Turbogutten
Turbogutten
Oppstanasi
Oppstanasi

Antall Innlegg : 591
Age : 46
Bosted : Paradiset (Åga)
Jobb/hobby : Storbil m.m / Bil og sånt
Registration date : 28.02.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by need4speed Søn 30 Nov 2008, 21:54

Turbogutten skrev:trur dokk missforst meg der, eg snakk kun om ekstralys og der må du kunne dokumentere at lysene var montert på den aktuelle bilen før det ble krav om at de skulle være parvis.... trur det var i 1986 det kravet kom.....
her er hoved reglene
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html

her er lysregler for bil

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html#28-1

4.9 For fjernlys gjelder bestemmelsene i § 28-1 nr. 2 og 3 med følgende tillegg:
Antall: Inntil 4 ekstra, dvs. 6 totalt for N3 kjøretøy.
Krav til lysstyrke: Den største lysstyrken for samtlige lykter for fjernlys som kan lyse samtidig (tillatt med vendebryter), må ikke overstige 480 lux.

slik jeg leser denne reglelen så er det lov med kun 1 ekstralys....
need4speed
need4speed
Konge
Konge

Antall Innlegg : 3732
Age : 52
Bosted : Gruben
Jobb/hobby : motorsport
Registration date : 02.04.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by Fleetliner Søn 30 Nov 2008, 22:22

911 skrev:Ke i all verden va argumentet for å skriv mangellapp på lakkeringa Suspect
Alt skulle være orginalt. Uansett årsmodell, va de e vart møtt me under visning første gangen. Og dem ga se ikkje før etter 14 dg.Etter å ha trua med veidirektoratet.,,,
Fleetliner
Fleetliner
Sjarkeier
Sjarkeier

Antall Innlegg : 875
Age : 54
Registration date : 03.04.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by 911 Man 01 Des 2008, 06:59

need4speed skrev:
Turbogutten skrev:trur dokk missforst meg der, eg snakk kun om ekstralys og der må du kunne dokumentere at lysene var montert på den aktuelle bilen før det ble krav om at de skulle være parvis.... trur det var i 1986 det kravet kom.....
her er hoved reglene
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html

her er lysregler for bil

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html#28-1

4.9 For fjernlys gjelder bestemmelsene i § 28-1 nr. 2 og 3 med følgende tillegg:
Antall: Inntil 4 ekstra, dvs. 6 totalt for N3 kjøretøy.
Krav til lysstyrke: Den største lysstyrken for samtlige lykter for fjernlys som kan lyse samtidig (tillatt med vendebryter), må ikke overstige 480 lux.

slik jeg leser denne reglelen så er det lov med kun 1 ekstralys....

Det står nokk en anna plass at dæm ska va parvis Exclamation


Når det gjeld reglan om ei løkt kan dæm ikke nækt deg å bruk reglen fra 1942 (hves biln tilfredstill årsregeln) som bla sei det e BARE lov med ett grøftlys Suspect og det e lov med ei ,dermed basta, åssn sku man klar å dokumenter at denn va der fra nytt Question
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by 911 Man 01 Des 2008, 07:02

Fleetliner skrev:
911 skrev:Ke i all verden va argumentet for å skriv mangellapp på lakkeringa Suspect
Alt skulle være orginalt. Uansett årsmodell, va de e vart møtt me under visning første gangen. Og dem ga se ikkje før etter 14 dg.Etter å ha trua med veidirektoratet.,,,

Godt at deæm klart å innrøm ein feil Very Happy mann må kansje va flenker og forlang å få veta åssn hjemmel som bli brukt i sånner telfella Suspect
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by 911 Man 01 Des 2008, 07:32

Ser jo og ein anna teng, moped = 50 ccm, 2,5 hk, 50 km/t Suspect
Det ha eg hevda må va regeln for gammle mopeder men ikke fått gehør hos BT for Shocked
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by pontchief Man 01 Des 2008, 08:37

Fleetliner skrev:
911 skrev:Ke i all verden va argumentet for å skriv mangellapp på lakkeringa Suspect
Alt skulle være orginalt. Uansett årsmodell, va de e vart møtt me under visning første gangen. Og dem ga se ikkje før etter 14 dg.Etter å ha trua med veidirektoratet.,,,


Han ha jo tydeligvis ikke satt seg inn reglan , men han ha jo tydeligvis fått med seg at reglan e vørte betydelig innskjerpa når det at gjelder nyimporterte biler ska va dønn original , men ikke at dette gjelder bare biler som er nyere enn 71.

Men han e vel ny ansatt som sjef på biltilsynet , så han treng vel litt tid på å bli varm i trøya , han har no vært ihuga Amcar mann tidligere , så håpa jo at det sku vær te fordel for oss , som driver med gamle biler , men det går seg vel tell Basketball
pontchief
pontchief
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 8362
Age : 64
Bosted : Brønnøysund-Cranfills gap Texas
Registration date : 18.01.2008

http://spirit-of-america.biz/

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by 911 Man 01 Des 2008, 14:17

Det som eg forstår og frustrer meg etter å ha surfa litt rundt på div forum e jo denn her forskjellsbehandlinga, det har eg problem med, loven ska jo va lik for alle Shocked
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by Runner Man 01 Des 2008, 14:55

911 skrev:Det som eg forstår og frustrer meg etter å ha surfa litt rundt på div forum e jo denn her forskjellsbehandlinga, det har eg problem med, loven ska jo va lik for alle Shocked

Det var derfor dem starta opp SFOOR (eller ka fan det heita). Var en fin tankegang at alle ombyggings søknader skulle behandles ligt, Men fungerer dårlig da ingen som er i gruppa er på jobb Embarassed

Runner
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 3591
Bosted : Ytteren
Jobb/hobby : motor
Registration date : 03.01.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by lotus Man 01 Des 2008, 15:15

Mi erfaring etter aill de myndigheitskontrollan eg ha vøre på etter sverigesturan mine, e at gutta boys ute i hallen kan reglan aill sammen og de ailler fleste av dæm e ikke vrien og vanskelig vess ein eller ainna regel e idiotisk og strid imot aill førnuft ........... Smile
MEN, og det hær tar eg ikke 5 øre førr å sei : Kjærringen som sett bakom skranken og de ainner tullingan som utelokkanes har ein kontorjobb på trafikkstasjonan, har ikke snøring på regelverket .................. Evil or Very Mad
Utelokkanes av den grunn ha vi oppigjønna åran sett gjentaganes førskjellsbehandling ifrå trafikkstasjon tell trafikkstasjon ........ Mad
Søraførr dær det e tettere imella trafikkstasjonan, har dæm som driv med storstilt import av bila, faste stasjona dæm tar importkontrollan på, ikke at førr at dæm ikke gjør jobben sin på de stasjonan, men dæm e ikke helt rigid, og dæm har evne tell å vis skjønn og å bruk sunn førnuft i tellægg tæll ikke å tolk uklarheita i reglan utelokkanes i staten sin favør ............. Smile
lotus
lotus
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 8032
Age : 52
Bosted : Båsmoen
Registration date : 08.02.2008

http://motorinord.origo.no/-/workgroup/show/3959_motor-i-nord

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by 911 Man 01 Des 2008, 17:05

Kjenn meg ikke enig med deg Tor Shocked , ha aldri opplevd uvelja her på yttern i moderne tid, for 25-30 år sian derimot Suspect va det værre dær. Very Happy
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by lotus Man 01 Des 2008, 18:33

No trur eg at du ha skumlæst det eg skreiv .............. Suspect Razz
Eg skreiv IKKE at eg ha opplevd uvelja ute i hallen, derimot at gutta boys ute i hallen e flenk og kan jobben sin.
Eg skreiv heller ikke at eg ha opplevd uvelja inne i skranken og på kontoran ....................... MEN, at dæm bakom skranken IKKE kan regelverket, og det e JEVLIG irriteranes når man importer veteranbila ............... Wink
Ein teng e at eg ha kunna regelverket beire enn dæm kvær gång eg sku ha ein bil registrert, det ha eg faktisk kunna levd med ....... Smile
Nåkka ainna e at kjærringen gjer utrøkk førr at dæm har greie på ke man snakk om, og følgelig e nåkka inni hælvete påståelig på teng dæm f..n IKKE har greie på , det ha jo vøre myttje beire førr aille sammen om dæm enkelt og greit kuinn ha innrømt at dæm va usekker på enkelte teng og av den grunn trængt ein dag eller to førr å sjækk med folk i etaten som kan reglan, det ha eg glatt kuinn ha akseptert og hadd førståelse førr .............
Det e den dær standhaftige "besserwisser"mentaliteten eg IKKE hæl ................
Folk som e så inni hælvete påståelig sjøl om det lys glatt igjønna at dæm ikke har snøring, e det værste eg veit ......
Mange av kjærringen dær har ikke førstått at dæm har ein servicejobb ................
Og ja ............. eg ha vøre i Sverige å henta nån bila, så eg prat av egen erfaring, og uttal meg IKKE på grunnlag av et enkelt tilfelle ... Smile
lotus
lotus
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 8032
Age : 52
Bosted : Båsmoen
Registration date : 08.02.2008

http://motorinord.origo.no/-/workgroup/show/3959_motor-i-nord

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by 911 Man 01 Des 2008, 18:52

Eg skumlæs...... som knapt kan læs... Neida eg sjønt ka du meint, og eg tenkt på det samme som deg ,du ha nevnt det før. Poenget mett va at eg ha ikke opplevd problem fra dem bakom skranken, ha vært uenig ett parr gang men da ha dem dobbeltsjekka og vi ha vørte enig. Bla så fant dem ut engang att 30 års regeln va fra datoen biln va førstegangs registrert, det va eg ikke enig i og etter å ha sjekka had eg rett ,det er årsmodellen som gjelder Very Happy Det eg mein med tråen e å belys de forskjellige tolkningen av kjøretøyforskriftan i forhold tel hvilke som gjelder biler fra de forskjellige årstall (Lettfattelig Norsk ). Derfor ha det vært gøy å funnet dem fra 1913 og 26. Ha funnet bruddstykker bla står det i reglan fra 1913 at Drosje ska ha kjettinga montert heile tia fra okt te april Suspect
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by lotus Man 01 Des 2008, 19:00

Eg e jo bære glad vess det e bære eg som ha plagdes , førr det e frøktelig irriteranes .............. Wink
Nøkkelordet hær e vel å vær rolig og avbalansert og ikke under nån omstendigheit bi førbainna og irritert (iværtfall ikke vis det Suspect )
Og ja , eg ska vær den FØRSTE tell å innrøm at eg IKKE e nåkka diplomat ............... silent

Ellers så e det hær frøktelig interessant stoff, og såleis ein artig tråd ............... Smile
lotus
lotus
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 8032
Age : 52
Bosted : Båsmoen
Registration date : 08.02.2008

http://motorinord.origo.no/-/workgroup/show/3959_motor-i-nord

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by Turbogutten Man 01 Des 2008, 19:42

Eg har ei litt anna erfaring enn dokk når det gjeld "idiotan" i hallen på yttern.
Seinest no på fredag som va skjedd følgende: eg ha jo vært å erverva meg ein 79 Granada som eg ska ha som arbeidsbil (jada eg veit det e F.O.R.D) men.... eg kom kjøranes fra Yttern i rettning byen og klokka va vell omtrent halv tre på dagen, når eg nærm meg BT så ser eg at dem står der og tenk at no ska dem vell finn på nokka faenskap, å så rett eg får. Der står han Hjartås og ein skrulling tell å prester å fortel meg at de der kurve/tåkelysan eg har på i lag med parklysan ikkje e lov å bruk på den her tia av døgnet fordi det e for MØRKT!!!!!!!! Idiota..... eg fortel dem at EG lært det på billinja at kjørelys kun brukes så lenge man såg speedometeret godt uten bakgrunnsbelysning på.(instrumentlysan treng ikke å lys i lag med kjørelys) Da lura han Hjartås på kor det sto henne? Eg svara at kor står det at det ikkje e sånn? det svara han ikkje på... han har ikkje peiling med andre ord... Når han ikke kom noen vei der fikk eg beskjed om å plokk dem av istedet for dem sto for nære mitten av bilen og det hadde han faktisk rett i....(fire cm pr. lykt) eg ska fløtt dem i morra...Han Hjartås e sånn at hvis han ikke kan ta deg på nokka så finn han på en regel.... Dem i mosjøen e mykje greiar... Det e mi erfaring, å hvis dokk lur på om eg kan lysreglan, spør han Arntsberg.....
Turbogutten
Turbogutten
Oppstanasi
Oppstanasi

Antall Innlegg : 591
Age : 46
Bosted : Paradiset (Åga)
Jobb/hobby : Storbil m.m / Bil og sånt
Registration date : 28.02.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by 911 Man 01 Des 2008, 19:50

Ja dem lik å ha nå å heng seg fast i ingen tvil om det, sønn min vart fri for nr på fredagen, mest fordi han mangla tuv papira på senkesett,ratt og knust frontløkt og ruta å så syns dem turboen va stor og ujevne bremse bak og utsletne endeled, sååå e kansje ikke så mye å sei på det Shocked

Å ha du søtte han Lysberg fast Very Happy
911
911
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 5021
Age : 61
Bosted : Båsmoen
Registration date : 05.01.2008

Til Toppen Go down

Kjøretøyforskrifter Empty Re: Kjøretøyforskrifter

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 2 1, 2  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet