Møteplass for motormiljøet på Helgeland
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Cratemotor..

5 posters

Go down

Cratemotor..  Empty Cratemotor..

Poste by GmcRocker Man 04 Mar 2013, 08:16

Noen som veit om ei god side med gode priser på cratemotorer.. er snakk om en 6,2Dieselmaskin te Gmcen min..
Har egentlig en 97mod 6,5TD motor med mekanisk pumpe eg tenkt å slepp nedi, men eg veit ikke om eg orka alt papirarbeidet med å få den godkjent med den motoren..
GmcRocker
GmcRocker
Riskokar
Riskokar

Antall Innlegg : 392
Age : 41
Bosted : Mo i Rana på Gruben nedi "dumpa"
Jobb/hobby : mekaniker/costumbilstereodesigner
Registration date : 14.04.2008

Til Toppen Go down

Cratemotor..  Empty Re: Cratemotor..

Poste by pontchief Man 04 Mar 2013, 09:11

Minge er jo stor i Norge på Crate motorer .

http://www.minges.no/
pontchief
pontchief
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 8362
Age : 63
Bosted : Brønnøysund-Cranfills gap Texas
Registration date : 18.01.2008

http://spirit-of-america.biz/

Til Toppen Go down

Cratemotor..  Empty Re: Cratemotor..

Poste by da9el Man 04 Mar 2013, 13:46

Godkjennig ekke nødvendi Razz
lag ett glassfiberlokk me bilde av puppa over turboen så e det ingen som mærk nåkka
da9el
da9el
Sjarkeier
Sjarkeier

Antall Innlegg : 965
Registration date : 22.02.2009

Til Toppen Go down

Cratemotor..  Empty Re: Cratemotor..

Poste by GmcRocker Man 04 Mar 2013, 14:03

Hmmm... kanskje det.. he he... Eg får nok bilen godkjent siden eg har alle papiran te den og siden delebilen er en 91mod av akkurat samme karroseri med alt godkjent i vognkort så burde da væll ikke va nå problem vil eg tru???? Sånn egentlig..
GmcRocker
GmcRocker
Riskokar
Riskokar

Antall Innlegg : 392
Age : 41
Bosted : Mo i Rana på Gruben nedi "dumpa"
Jobb/hobby : mekaniker/costumbilstereodesigner
Registration date : 14.04.2008

Til Toppen Go down

Cratemotor..  Empty Re: Cratemotor..

Poste by Runner Man 04 Mar 2013, 15:44

Amcar har stort sett alt av papirer så du trenger. er du medlem der er det bare å maile nedover hva du ønsker å gjøre.

Runner
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 3591
Bosted : Ytteren
Jobb/hobby : motor
Registration date : 03.01.2008

Til Toppen Go down

Cratemotor..  Empty Re: Cratemotor..

Poste by GmcRocker Man 04 Mar 2013, 17:13

Delebilen er allerede godkjent ombygd og den er helt identisk med Gmcen min.. Må vell gå bra at jeg bare tar med alt av papirer på godkjenninga og si at motoren ska flyttes over i min identiske gmc..
Fant en liten fordel.. Bilen er vist godkjent ombygd her på Mo.. Very Happy En viss Fuglstad som har gjordt jobben..
GmcRocker
GmcRocker
Riskokar
Riskokar

Antall Innlegg : 392
Age : 41
Bosted : Mo i Rana på Gruben nedi "dumpa"
Jobb/hobby : mekaniker/costumbilstereodesigner
Registration date : 14.04.2008

Til Toppen Go down

Cratemotor..  Empty Re: Cratemotor..

Poste by Trond-Diesel Ons 06 Mar 2013, 19:12

Mulig eg tar feil no,at reglan e forandra, men så lenge du ikke har større effekt og dreiemoment enn den største motoren bilen kunne leveres med (med samme bremser vel og merke..) ska du vel kunn pakk i nesten ka som hellst å få det godkjent....? Dette vet Amcar, og de har papirene du evt. trenger for godkjenning. Har hørt det har vært godkjent turbo-konverterte 6,2 dieseler med over 350 hk på bakhjulan uten nå ombygging av bilen det stod i, så det skulle ikke være nå problem å pakke 6,5en rett inn.

...alternativt så har eg en 6,2 Goodwrench-motor (fabrikks-erstatningsmotor, ikke overhala, men ny-156hk) som eg hadd planer om å pakk i GMC Pick-Upen min siden den gamle ga opp på 499 000km..
Den e gådd 15.000 km i en 93 pick-up før bilen ble demontert.

Vi kan bytt motor hvis du vil.... Cool
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Cratemotor..  Empty Re: Cratemotor..

Poste by GmcRocker Tor 07 Mar 2013, 08:36

Tja.. Eg e egentlig fornøyd med den maskin eg har i gmcen.. Eg kan godt bytt maskin med deg egentlig..
Eg va mest ute etter girkassa uansett da eg villa ha fleire gir...
Så vi kan god bytt...
Har alt av papira på den 6,5TD motoren.. Ombygd med mekanisk pumpa og gått knappe 90- 100 000km Står per i dag en dana banks turbooppsett på den i tillegg.. Men planen min på sikt ha villa å ha det dem kalla "amerikaoppsett" med turboen fra Cummins 5,9 siden den ikke e så restriktert.. Det oppsettet skal gi gode 300+ hk...
GmcRocker
GmcRocker
Riskokar
Riskokar

Antall Innlegg : 392
Age : 41
Bosted : Mo i Rana på Gruben nedi "dumpa"
Jobb/hobby : mekaniker/costumbilstereodesigner
Registration date : 14.04.2008

Til Toppen Go down

Cratemotor..  Empty Re: Cratemotor..

Poste by Trond-Diesel Tor 07 Mar 2013, 11:20

Hvis alt går etter planen, har vi tenkt oss en tur til Mo i påsken (om ca 2 uker..?), og da kan jeg ta med motoren.... pirat ...hvis du har tid til å vente til da så har vi evt. en plan..?

Villa passa utmerket med 6,5td i GMC-en min siden vi skal montere brøyteskjær på den. Greit med litt ekstra Power... Dessuten skal vi søke om å registrere den som gårdsbil, dvs. motorredskap på hvite skilter, og da er det slutt på EU-kontroll og sånn skjit der de henger seg opp i detaljer som motorbytte... Very Happy ..."amerikaoppsett" hørtes interessant ut.... pirat
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Cratemotor..  Empty Re: Cratemotor..

Poste by GmcRocker Tor 07 Mar 2013, 14:27

Å dæven 2 uker????????? Motoren står i bilen enda og helsa og mekkeplassen er MEGET begrenset på vinterstid.. Men du kan jo komme innom så får du hørt den i gang også.. Har faktisk aldri hørt en 6,2/6,5 så har så fin gange.. Virker som 6,5 trives veldig godt med ei godt optimert mekanisk pumpe..
GmcRocker
GmcRocker
Riskokar
Riskokar

Antall Innlegg : 392
Age : 41
Bosted : Mo i Rana på Gruben nedi "dumpa"
Jobb/hobby : mekaniker/costumbilstereodesigner
Registration date : 14.04.2008

Til Toppen Go down

Cratemotor..  Empty Re: Cratemotor..

Poste by Trond-Diesel Tor 07 Mar 2013, 22:02

Som sagt ikke helt avklart at vi kommer oss avgårde i påsken, men hvis det blir tur kan vi jo snakkes nærmere om jeg skal ta 6,2en med nedover. Har en plan om å få GMC-en i drift igjen i løpet av våren (understreker plan....)så hvis vi blir enige om å bytte hadde det vært fint om vi fant en løsning for evt.demontering når jeg er i området.(2-3 timers arbeide...4-5 i snøfokk..... Rolling Eyes Blir fort dyrt å sende en så tung motor nordover, så det smarte er jo og kunne ta med ting når man alikevel kjører. Ellers blir det vel en tur forbi i sommer siden begge gamlingan har stordag med møteplikt... pirat
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Cratemotor..  Empty Re: Cratemotor..

Poste by GmcRocker Fre 08 Mar 2013, 09:19

Nå får jeg mulighens solgt Combicampen min så da blir det kanskje plass not til å demontere maskinen.. Så om jeg hadde hatt hjelp til da så skal jeg nok greie å få maskinen ut.. Vi kan jo prates nærmere etterhvert om hvordan.. Om du mener du kan hjelpe meg et par timer å rive den ut så er det ingen problem at du kan få den med deg i påsken allerede.. Elles så kan jeg godt vente til i sommer.. Er ikke nå stress riktig enda for min den.. Gamle 6,2en i Gmcen rusler å går hos meg enda med gode 400 000km på nakken... Meenn man merker at gammelmaskinen begynner å bli sliten ja..
GmcRocker
GmcRocker
Riskokar
Riskokar

Antall Innlegg : 392
Age : 41
Bosted : Mo i Rana på Gruben nedi "dumpa"
Jobb/hobby : mekaniker/costumbilstereodesigner
Registration date : 14.04.2008

Til Toppen Go down

Cratemotor..  Empty Re: Cratemotor..

Poste by Trond-Diesel Ons 13 Mar 2013, 19:11

Disse 6,2-dieselene hadde en tendens til å gå enten i 100-120.000 km så røk veiva, eller de gikk nesten i evigheter.. Det er jo i utgangspunktet en generator/stasjonærmaskin, så de er jo egentlig laget for å gå på jevnt turtall og med jevn belastning. En del av disse ble nok satt litt "grovt" i hop.....timingen på dieselpompa var ikke helt der den skulle med det resultat at de gikk som et knusverk. Ett tips som kom i forbindelse med kjøp av ny bil med en slik motor, var å gå til en forhandler som hadde flere like biler, starte opp alle og kjøpe den som hadde finest gange....-den ville sansynligvis fungere problemfritt i 5-600.000 km. Den som står i GMC-en min slapp ett rådelager på 499.500km, og jeg mistenker at dette kommer av for lange intervaller på oljeskift i tillegg til at den til tider har hatt i minste laget med olje.("svetta" kanskje litt mye...) Forrige eier innrømte at han har vært sløv med dette de siste årene før jeg kjøpte den.

De erstatningsmotorene som ble levert under navnet "Goodwrench" ble satt mye bedre og mere nøyaktig sammen, samtidig som svakheter i veivpartiet ble utbedret, så disse motorene er kjent for å gå i "evigheter" uten problem. Den motoren jeg har er merket med 156 hk, og på 6,2L er jo ikke det noe astronomisk uttak.... Da skulle det bare mangle at de går lenge.....
Her er det sikkert noen som vil arrestere meg, men jeg har hørt en anbefaling ved montering av turbo på disse motorene at det bare er en fordel om de har gått en 20-30.000 km uten turbo først. det skal i alle fall ikke være noe problem og ettermontere turbo så lenge motoren har gått under 100.000km. Min har som sagt gått 15.000km i en brødbil i Lakselv, og er således egnet for evt, eksperimentering....
Er kanskje lettere/mindre papirarbeid å få turbo godkjent på 6,2l en å sette inn 6,5l...? scratch
Det var vanlig med to utgaver uten turbo,-145hk og 160(156)hk. Vet ikke hvilken du har i nå, men en frisk motor vil uansett sparke vesentlig bedre fra enn en gammel sliten. Cool

Hvis Det blir tur i påsken har jeg ingen problemer med å legge inn en "skruve"-dag for å demontere motor. Det ville jo vært mest praktisk for meg siden jeg har ett håp om å gjøre noe med GMC-en i løpet av våren.

Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Cratemotor..  Empty Re: Cratemotor..

Poste by GmcRocker Tor 14 Mar 2013, 08:40

Ser ut til at det kan by på litt problemer for meg å bytte i påsken da jeg tydeligvis er bortreist... Skal vist nordover ifølge kona.. (hadde ærlig og redelig glemt det Razz Smile
MEn jeg kan sikkert få arrangert at du får tilgang til bilen selv om jeg er borte... Du snakka om at du mulighens skulle låne meg Caddyen og stole på meg så da må jeg nå også kunne stole på deg vil jeg tro..
Du kan få bestemme selv egentlig hvordan du vil gjøre dette.. Bare vi ikke glemmer å ta av alt rundt som har med girkassa å gjøre.. Skal prøve og få i den 4l80E kassa til sommers og har god gammel th400 i den nå.. Skal bli meg et eventyr å få alt det elektriske til å fungere.. Razz (er ikke sånn superflink på denne typen elektrisk)
GmcRocker
GmcRocker
Riskokar
Riskokar

Antall Innlegg : 392
Age : 41
Bosted : Mo i Rana på Gruben nedi "dumpa"
Jobb/hobby : mekaniker/costumbilstereodesigner
Registration date : 14.04.2008

Til Toppen Go down

Cratemotor..  Empty Re: Cratemotor..

Poste by Trond-Diesel Tor 14 Mar 2013, 11:12

O.K. Jeg tar kontakt så snart jeg har avklart om det blir tur i påsken.
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Cratemotor..  Empty Re: Cratemotor..

Poste by GmcRocker Tor 14 Mar 2013, 11:59

Gode greier.. Snakkes da.. (tlf 46422293)
GmcRocker
GmcRocker
Riskokar
Riskokar

Antall Innlegg : 392
Age : 41
Bosted : Mo i Rana på Gruben nedi "dumpa"
Jobb/hobby : mekaniker/costumbilstereodesigner
Registration date : 14.04.2008

Til Toppen Go down

Cratemotor..  Empty Re: Cratemotor..

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet