Møteplass for motormiljøet på Helgeland
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Støy eksos ( noen firma nordpå som gjør dette?)

Go down

Støy eksos ( noen firma nordpå som gjør dette?) Empty Støy eksos ( noen firma nordpå som gjør dette?)

Poste by need4speed Lør 03 Mar 2012, 17:08

danglund skrev:LANGT INNLEGG, MEN MED LØSNING!

Har lest litt i lovverket nå og ser at Kjøretøyforskriften § 24-1 punkt 3, åpner for subjektiv vurdering: 

"Hvis motor eller eksossystem er endret slik at det ved en subjektiv bedømmelse kan være tvil om at dette er tilfelle, kan det kreves framlagt dokumentasjon for at støynivået ikke overskrider det tillatte. "

Kjøretøyforskriften henviser til mange ulike direktiver og man må selv grave for å finne ut hva som står i de ulike direktivene. Avhengig av alder på bilen er det ulike kravnivå. Min 2001-modell skal følge § 24-3. Støy fra bil – kravnivå direktiv 1999/101/EF. § 24-3, punkt 2 sier:

"Ved typegodkjenning skal det fremlegges dokumentasjon fra fabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at bilen tilfredsstiller kravene i direktiv 70/157/EØF, som senest endret ved direktiv 1999/101/EF og direktiv 2007/34/EF. Bilens støynivå/turtall ved standstøymålemetoden skal oppgis."

Jeg skal altså måle støy ved standstøymålemetoden. Det er ikke urealistisk å få papirer på. Nyere biler har mer kompliserte og dyre målemetoder. Punkt 2 refererer videre til direktiv 70/157/EØS. Her står det noe interessant:

"Medlemsstatene kan ikke nekte å gi EØF-typegodkjenning eller nasjonal typegodkjenning for et kjøretøy med begrunnelse i det tillatte lydnivå eller eksosanlegget dersom disse oppfyller kravene oppført i vedlegget.". Vedlegget har ulike grenser for ulike typer kjøretøy. Biler over 200hk skal ikke overstige 91 dB:

"I.1.6.Kjøretøyer som er innrettet for transport av personer, som har sitteplass for over 9 personer førerplass medregnet, og har motoreffekt på 200 hk DIN
eller mer 91 (dB)"

Vedlegget beskriver målemetode i I.4.1. Oppsummert:

- Måles på åpen plass med 50m radius, hard underlag, vindstille.
- Mikrofon skal være 1,2m over bakken, 7m fra kjøretøyet
- Motor skal ha driftstemperatur og skal måles på 3/4 av det turtall som gir maks effekt (ca 3-4000 o/min?)
- Turtallet må måles med uavhengig apparat, f.eks. rulledynamometer og turteller
- Det skal gjøres målinger på begge sider av bilen, 1 dB trekkes fra målingene. 
- Målingene er gyldige hvis det avviker mindre enn 2 dB 

Har undersøkt nærmere og det finnes flere firma som er sertifisert til å foreta støytester på kjøretøy! Hos Morset Akustikk koster det 300,- hvis testen ikke blir godkjent og 1400,- hvis den blir godkjent. DET ER HELT EN REALISTISK LØSNING! 1400,- er mye billigere enn å kjøpe et originalt anlegg som må monteres og demonteres til stadighet. Morset gjør målinger i Oslo-området og i Trøndelag. For de som holder til på Vestlandet er det et firma som heter Sinus AS.

Jeg kommer til å gjøre noen testmålinger selv i dag for å se hvor mye som skal til for evt. å komme under 91 dB. Hvis jeg er innenfor er det bare å booke time og fikse papirer. Top tip til andre som har samme problem!
need4speed
need4speed
Konge
Konge

Antall Innlegg : 3732
Age : 52
Bosted : Gruben
Jobb/hobby : motorsport
Registration date : 02.04.2008

Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet