Møteplass for motormiljøet på Helgeland
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

+11
Ivar
sub-87
catofox
02ronny
oldsrodder
lotus
need4speed
blazerteam
Ove Jonny
pontchief
Trond-Diesel
15 posters

Side 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Next

Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Ons 11 Aug 2010, 16:44

Nå har jeg endelig fått litt tid til å laste opp bilder av vår nye rikskjendis... og her skal jeg prøve og holde dere oppdatert og "livet" til en gammel Dodge Powerwagon fra -75 med brannbilutrustning i en liten fjord oppe i det høye nord.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0075

Her poserer min fru til ære for Dagbladet(!!!)forran Alvin på kaia hjemme i Akkarfjord den dagen vi kom ut til øya med han..-til alles forskrekkelse og fornøyelse... Lokalavisen ville ikke selge bilder før dagen etter til andre aviser, så hva gjør man ikke for litt riksdekkende PR i lørdagsutgaven... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_cool


Men historien om "Alvin" startet allerede i begynnelsen av mai....vel...egentlig ble vel spiren sådd allerede for 2 år siden i forbindelse med at jeg og min fru bestemte oss for å slippe alt vi hadde i Hammerfest og flytte ut til Akkarfjord. og jeg skal gå igjennom den i korthet...... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_rolleyes med en del bilder underveis.. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_biggrin

Men først ett par bilder av Alvin i sine nye omgivelser og arbeidsområde.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0896

Når dette bidet ble tatt, var det kun få minutter siden den fikk sine merker på dørene. VI ventet til i siste liten med å montère disse for å unngå at noen kunne sladre.... Vi hadde jo gjort vårt beste med å gjemme "Alvin" den uka vi hadde han i Hammerfest, men det er jo ikke akkurat ett diskrè kjøretøy, så det surra en del rykter i byen om hvem det var som hadde vært så "gal" å kjøpe en gammel brannbil... De siste dagene fikk vi velvillig hjelp fra Brannvesenet. De tok den inn og gjemte den i sin garasje, og samtidig gikk de over alt utstyret og ga den servicen som trengtes for at alt skulle være i topp stand.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0953

Og her er vi fremme... Har flere bilder fra turen ut, men skal ta de med senere.. Disse bildene er de som Dagbladet fikk hos oss...

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0003

Hadde jo selvfølgelig en plan med tidspunkt for annkomst...Vi har Fiskefestival en gang i året, med ekstra mye folk i bygda, og det måtte jo vi benytte oss av.... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_cool

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0958

Hadde jo flaks med at det var ett flott sommervær under hele festivalen, så da ble det mye aktivitet på kafèen som var rigget på Dampskipskaia... Det ble selvfølgelig prata om mye runt benkene, men enkelte samtaleevner var hyppigere oppe en andre... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_rolleyes
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by pontchief Ons 11 Aug 2010, 17:25

Artig historie og flotte bilda Very Happy
pontchief
pontchief
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 8362
Age : 63
Bosted : Brønnøysund-Cranfills gap Texas
Registration date : 18.01.2008

http://spirit-of-america.biz/

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Ons 11 Aug 2010, 18:38

Så til historien som ligger bak... Min fru ble i 2005 (2 juli for å være nøyaktig...)utsatt for en bilulykke, rettere sagt påkjørsel bakfra. Denne resulterte i nakkeslengskade, noe som har over tid utviklet seg slik at hun nå er ufør. Dette medførte selvfølgelig at hun ikke lenger kunne fortsette i sin jobb som Kinosjef i Hammerfest. Siden det fører med seg ganske store økonomiske utfordringer å bli uføretrygdet, valgte vi å omprioritere vår økonomi for å få mindre utgifter. Året før vi tok denne avgjørelsen, hadde vi i hjembygda hennes, Akkarfjord på Sørøya, overtatt den lokale(og nedlagte)slipen med tillhørende eiendom og verksted. Vi har lenge hatt litt løse planer om hva vi kunne bruke denne eiendommen til, og nå fant vi ut at det bare var å gi gass. Vår lille Skøyte (Karl-Oskar, 60 fot..) ble i sin tid anskaffet med tanke på våre planer her ute, siden det er vanskelig og -ikke minst- dyrt å få fraktet materialer og slikt ut til øya...dessuten man jo ha båt......for tur og slikt.... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_rolleyes

For å gjøre en lang historie kort(ere..) Bestemte vi oss for å selge det vi hadde i Hammerfest for å gjøre oss gjeldfri, og samtidig flytte ut til Akkarfjord for å på sikt bygge opp ett serveringssted. (Vi er nå godt i gang med papirarbeidet, og starter bygging i disse dager... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_biggrin )
I forbindelse med at vi må få lagt inn vann i bygget vårt, ble brannsikkerhet og pålagt utstyr i ett serveringslokale en av de tingene som vi gikk i gjennom. Vi så også på eksisterende beredskap i resten av bygda, og ble ikke så rent lite forskrekket når vi oppdaget at den i praksis var ikke-eksisterende.. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_eek

Det er kommunalt vannverk i bygda med god kapasitet på vann, men det er langt i mellom kommene med branntilkobling, og vedlikehold av disse/testing har vel egentlig aldri blitt gjort...og det er ca 50 år siden det ble bygd vannverk her ute... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_pale

Vi (jeg..)har allerede fra vi flyttet hit snakket om at det her skulle vært en slik liten brannbil med vanntank og brannpumpe som var vanlig for en 20-30 år siden. Disse var jo bygd på Amerikanske Pick-Up'er -ofte International (sivil) og Dodge (millitær), kort akselavstand, 4-hjulstrekk og kraftig chassi som tåler mye last og juling.
En slik bil ville være perfekt her ute hvor vi har tilsammen 1 mil med veg, det er trangt og smalt for å snu, og vi har en del bratte bakker, samt begrenset med veg-vedlikehold...-hadde vi bare hatt en plass og parkere en slik, skulle vi jaggu kjøpt en slik..- har jeg sagt til min fru mere enn en gang... og hun har ikke vært uenig, hadde vi bare hatt plass...
Disse bilene er stort sett lite kjørt, og er billige siden de ikke akkurat er nå stor salgsvare...

Men i fjor vår bestemte vi oss for å søke om å få sette opp en brannhydrant samtidig som vi skulle koble oss på Hovedvannledningen. Vi tilbydde kommunen plass til denne, og vi skulle stå for gravejobben siden vi alikevel måtte grave for å koble oss til vannledningen. Vi var i kontakt med brannvesenet, og de syntes dette var et meget positivt initiativ. Brannvesenet skulle gjerne hatt hydranter over alt, så de mente dette var ett viktig førsteskritt.

Tiden gikk uten att vi fikk nå svar på vår henvendese.... Vi purret på og fikk bekreftet att -joda, søknaden er mottatt og gitt videre til rette vedkommende...-uten at vi fikk nå mere svar av den grunn... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Kopfschuettel

I vinter ble vår økonomiske situasjon en god del bedre,(-han Lotto på Hamar HAR telefonnummeret til min fru...) noe som har gitt fart i våre planer om serveringssted her ute. Det har jo igjen ført til at det hastet med å få en avklaring om denne hydranten vi ønsket oss. Vi purret flere ganger, men fikk ikke nå annet svar en att rette vedkommende hadde saken på pulten sin...

Så kom mai, og vår-rengjøring/pynting i hager rundt i bygda...og bråtebrann er jo ganske vanlig/populær måte å få vekk gammelt tørt gress/få fart i groing av nytt.. og -noe jeg tror de aller fleste har opplevd en eller flere ganger- tørt gress som brenner er ganske uberegnelig... og det skal ikke mere till enn litt vind for at panikken klumper seg i halsen... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_rolleyes ....og man skal heller ikke stole på att det er slukket for tidlig... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_rolleyes

Det var nettopp dette som skjedde her ute i begynnelsen av Mai.. det var jo slukket jo.., og her kom Rektor på skolen -ved navn Alvin- inn i bildet..: Han klarte med hele kroppen som innsats (det gikk litt hår og ett øyenbryn, samt ett par blemmer på hendene..og ett klesskifte...) å slukke gresset som hadde flammet opp igjen, samt tre-trappa til naboen som også hadde tatt fyr.... Det var sågar svimerker opp etter panelet på huset etterpå.. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_eek

Denne historien fikk vi servert på butikken senere på dagen (Mange versjoner i omløp til å begynne med..). Man kan jo le av en slik historie når det gikk bra, men det blir jo en ettertanke om hvor nært det var å bli en tragedie... det bor mange gamle her ute som er dårlige til beins, og ikke vil være i stand til å komme seg ut av ett brennende hus på egenhånd.
Vel hjemme igjen ble vi sittende og snakke om dette og beredskapen, samt frustrasjonen over at vi aldri fikk nå svar hos kommunen ang. hydranten.. Mens vi satt der og snakket, -blant annet kom tanken om brannbil opp igjen-, formet det seg en del planer om hva vi kunne gjort, hadde vi bare...... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_scratch

Jeg gikk på nett(joda vi HAR nett her ute...her som ingen skulle tru..), Finn.no og søkte på DODGE.... Har jo sett brannbiler der før, og er man MOPAR-mann.....og der var "Alvin"...sto i Fauske og skrek etter hjelp uten startmotor og med brent(nesten komisk...-på en brannbil..)cluch og svinghjul...

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0006

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0007

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0004

Hjelpen var veldig nære i form av at den sto parkert utfor Bluesmobil, det var bare det att de nåværende eierne bodde skremmende langt unna (sørlandet.. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_question )og hadde ikke økonomi til de "kirurgiske" inngrepene som måtte til for å få liv i han igjen... I tillegg inrømmet de med stor tyngde at:-teknisk innsikt, nei, det hadde de ikke...Derfor var han lagt ut for salg til den nette sum av 9000.-...eller hvis noen bydde over...

Jeg viste annonsen til min fru og en kamerat som var på besøk, og min fru er av den sorten som ikke nødvendigvis bruker måneder på og bestemme seg, ba meg ringe og snakke med daværende eiere.. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_cool

Etter en hyggelig samtale som varte i 20-25 minutter, ble vi enige om å tilby å overta "Alvin" (Han ble ikke offisielt døpt før vi var i Akkarfjord med han, men navnet var allerede bestemt..oppkalt etter den med ferskeste erfaring i panikkslokking i bygda!!) for forlangende 9000.-. Den hyggelige og meget informative stemmen i andre enden sa at det trodde han vi kunne si var en avtale, han måtte bare sjekke med sine "medsammensvorne" og skulle ringe tilbake om 5 min.

Etter nærmere 20 min. hadde han fått tak i sine "medsammensvorne" og fått "GO", og vi var i løpet av en bankoverføring en brannbil rikere.

Dagen etter ringte jeg til Bluesmobil og fikk bekreftet at deres tilbud på nødvendige inngrep som de hadde gitt de tidligere eierne fremdeles sto ved lag. Vi ba dem utføre ASAP, og bestemte en dato for henting. Er jo ikke akkurat en dagstur til Fauske herifra, og bilens egentlige tilstand var ukjent, så vi bestemte oss for å hente den samtidig som det var mopedløp/trackday/amcarutstilling på Mo. Sånn kunne vi få testet den fra Fauske og til Mo, og samtidig få med oss en del ting der...pluss en del pliktbesøk når man er i området...

Ble en del Klabb og babb med at Bluesmobil ikke fikk delene før vi egentlig skulle hente Alvin (transportstreiken...)og at de hadd fått masse annen jobb i mellomtiden. men en uke etter sjema fikk vi hentet Alvin.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0395
Her er Alvin friskmeldt...

Vi hadde da bare en dag å gå på før vi måtte returnere nordover, så vi bestemte oss for å ikke ta noen sjanser, og derfor kjørte til Mo med Alvin i stedet for å starte nordover og risikere havari med en ukjent bil.. Vi bestemte oss for å sette han igjen hos min søster som bor i Hjartåsen, og skulle hente den 14 dager senere.


Sist endret av Trond-Diesel den Tor 12 Aug 2010, 13:29, endret 1 gang
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Ons 11 Aug 2010, 19:06

Min søster ble med til Fauske for å kjøre følgebil til Mo. Det er jo bestandig en god idè og sikre seg litt med "nye" kjøretøy...

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0396

Når vi kom til Bluesmobil, sto Alvin med lading på bateriet, men jeg fryktet for tilstanden på batteriet. Han startet greit utfor verkstedet, men da sto det jo lading på.... Fant ut at vi bare måtte la den gå, for om mulig få laddet opp batteriet skikkelig.
Måtte tanke nede i Fauske siden den bare hadde ca 1/4 tank med bensin. Har jo hørt en del skrekk-historier om forbruk på disse, og siden jeg ikke visste hvor stor tank disse har, var det best å starte med "full pupp"..

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0397

Etter tanking og "customisering" av vindusviskere,-dvs plukke gummien av ett par nye viskere for å så modifisere disse til å passe de gamle holderne, presterer jeg selvfølgelig å kvele motoren...... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... 206113 og som fryktet var det begrenset med liv i batteriet...... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Kopfschuettel
Da var rådyra gode....neida, vi var godt innafor åpningstida til butikkene, så da bar det avgårde til nærmeste watt og ampère-pusher for å skaffe seg litt "starting-power".. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... 3875
Måtte jo selvfølgelig kjøpe ett nummer større batteri enn det som sto i..... var litt høyere, så festet må modifiseres, men det gikk(heldigvis.. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_rolleyes )under panseret uten å ta borti.. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... 758312
Som vanlig glemmer en jo og ta bilder når en holder på med ting selv.. så jeg har ikke bilder av dette...men vi kom oss avgårde.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0407

Og, joda,- det er mulig å følle traffikken med en slik...
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by pontchief Ons 11 Aug 2010, 19:38

Du e en racer å skriv Trond Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Xyxthumbs , ser fram til fortsettelsen Wink
pontchief
pontchief
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 8362
Age : 63
Bosted : Brønnøysund-Cranfills gap Texas
Registration date : 18.01.2008

http://spirit-of-america.biz/

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Ove Jonny Ons 11 Aug 2010, 20:24

Utrolig bra historie !
Ove Jonny
Ove Jonny
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1240
Age : 48
Bosted : Åga
Jobb/hobby : medlem av B.O.L.T
Registration date : 21.01.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Ons 11 Aug 2010, 20:47

pontchief skrev:Du e en racer å skriv Trond Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Xyxthumbs , ser fram til fortsettelsen Wink

Ræcer og ræcer..eg veit no ikke det, men eg prøv no å få med det meste i historien, og håpe ikke dokk går lei av pjattet mitt før eg e ferdig... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_redface Har masse bilda eg ska ha med i fortsettelsen av storyen, så det tar litt tid...må sørg for å få lasta opp de beste bildan, og når det e nån hundre,tar det litt tid å sortèr... spesielt siden Photoshop ikke e spesielt sammarbeidsvillig med å laste alle i rekkefølge.... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Suspect Den hopper over bilder med u-jevne mellomrom, og da blir de ikke i rekkefølge når jeg laster dem på nytt.. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Kopfschuettel
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Ons 11 Aug 2010, 20:51

Ove Jonny skrev:Utrolig bra historie !
Ikke ferdig enda.... og den bli og fortsett så lenge vi har "Alvin".. Gleder meg til vi skal ha brannøvelse med Brannvesenet i september!! må vel prøve å få tatt noen bilder da... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_pirat (Vi er jo innrullert i det frivillige brannvesen alle tre....jeg, fruen og Alvin... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... 3875
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by blazerteam Ons 11 Aug 2010, 21:37

Du må skriv bok om det her Trond!!!.Eg sett no her å flir etter å ha lest no Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_lol
blazerteam
blazerteam
Felerator
Felerator

Antall Innlegg : 12528
Age : 57
Bosted : Ytteren.Burncitymoen
Registration date : 02.01.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Ons 11 Aug 2010, 21:49

Forresten, legg merke til ett par ting på dette bildet...

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0397

Sofaen forran er tydeligvis sprukket, og løsningen med å bruke gaffa gjør ikke en orginal glatt sofa mindre glatt... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_pale Det ble diskutert på en annen tråd her på forumet kjørestilling i gamle amrikanere med helsofa ved aktiv svingkjøring..... En slik Pick-Up er ingen racer, men er urtolig stabil i svingene, noe som medfører at man kan ha akseptabel fart i svingene Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... 832334 ......skjønner hvor jeg vil..... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_question

I tillegg kan her observeres at orginal radio med sirene og P.A.-system, samt opplegg med blålys er intakt....-og ja, det fungerer....helt utmerket faktisk.. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... 3875
Joda, jeg har hengt opp hovedstrømbryteren der den skal være, men må nok bytte den siden den har en liten ukontakt..

Legg også merke til de orginale instruksjonene fra fabrikken som fremdeles henger på solskjermen... De omhandler ett chassi for påbygg, og hva man må passe på ved bygging av påbygg...
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by need4speed Ons 11 Aug 2010, 21:51

gleder meg til å følge denne tråden Smile
need4speed
need4speed
Konge
Konge

Antall Innlegg : 3732
Age : 52
Bosted : Gruben
Jobb/hobby : motorsport
Registration date : 02.04.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Ons 11 Aug 2010, 21:52

blazerteam skrev:Du må skriv bok om det her Trond!!!.Eg sett no her å flir etter å ha lest no Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_lol

Syns no forumet e bra egna for historien eg da...og en hel bok e det nok ikke historie tell....men takk for tilliten Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_pirat
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Ons 11 Aug 2010, 23:33

Back to topic..- Fikk som sagt tak i batteri i Fauske og fyllt full tank med suppe, så nå var vi klare for tur, og jeg stålsatte meg for 4-5 liter på mila,og ett ekte slow-race...

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0398-1

Må bare poengtere: Vannet som renner under bilen er spyleveske....skulle fylle tanken og ble våt på beina..neida tanken er hel, men det hjelper at slangen til spyleren er koblet og ikke bare henger ved siden... bare å plugge på plass så var alt i orden igjen... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_redface

Rota meg faktisk til å ta ett bilde på bensinstasjonen i Fauske etter bateribytte, tanking og "vindusvisker-operasjon".
En observasjon som jeg gjorde allerede på tur ut fra Bluesmobil, er at man greit tar løs i 2.gear på flatmark....Starta selvfølgelig i 1. siden Alvin har en anseelig vekt på nærmere 4500 kg, men ble rimelig flat når jeg opnådde den astronomiske hastighet av 7-SYV-km/t i første før turtallet skrek etter gearskifte..... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_eek
Trodde først jeg var i lavserien, men nei, her var det høyserie for alle penga... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_eek .
Alvin har en 4-trinns gearkasse der det er temmelig langt mellom gearene, spesielt 3. og 4. Dette gjør at det faktisk er fullt mulig å oppnå 130-140 km/t......vel og merke med tilfart og laaaaange flate strekker....(......med hjemlengsel .....og kjøttkaker til middag....). Det er tross alt bare ca 150 hk tatt ut av motoren...(318 cid.- 5.2 liter.) Det står ett lite fingerbøl på innsuget som de kaller forgasser.... Den leverer mer enn nok bensin, men luft er det dårlig med.... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Suspect og det blir det ikke rare effekten av. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Kopfschuettel
Dette er jo noe som er forholdsvis enkelt og gjøre noe med.. Bare ett mere effektivt innsug og en rett dimensjonert 4-porter vil gi en 220-230 hk uten annen modifisering...spørs bare om det ikke kommer på sikt..

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0409

Turen til Mo starta helt fint, og Alvin malte som en katt (disse 318cid-motorene har en legendarisk pen gange..), riktignok litt høylytt i bakkene(vel ikke helt stille ellers heller..)men thigt og fin i forstilling og hjuloppheng. Litt vobbel i hjulene som kom og gikk, men det ble skrevet på kontoen for u-runde hjul etter en lang vinter.

Men så kom det en snikende følelse av at...... ja det var noe...vibrerte det ikke litt mere nå....og med høyere frekvens.....jo det var noe.... Dette dukket opp rett etter Rognan, og ble bare verre, så pass ille at vi stoppet før Røkland for å sjekke.
Dette var typiske mellomaksel-vibrasjoner, og helt rett, her var det slakke så det monnet. Var jo nå jeg skulle ha dratt frem fotoapparatet, men den Alzheimern.... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_rolleyes

Det viste seg at det fremste krysset var feil montèrt i klysset... La meg forklare: Dodge Powerwagon med 4X4 er utstyrt med en fordelingskasse (som alle andre amerikanske 4X4..), og her går ikke spline'en på mellomakselen inn i kassa som på en 2X4. Det betyr at det er en kort del av akslingen forran som festes i Fordelingskassen med ett kryss, og spline'en (som tillater endevegs bevegelse-kortere/lengre) går inn i denne delen av akslingen. nålelagerkoppene på disse kryssene er låst på plass med C-klips, og når disse ikke står i rett posisjon i klysset, blir det slakke, noe som igjen forårsaker at akslingen kan bevege seg sidevegs, altså vibrasjoner.. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Kopfschuettel Dette er jo egentlig en klassisk amatør-og nybegynnerfeil, noe man ikke venter fra Bluesmobil.....men selv den beste gjør feil..

Fikk retta dette opp og starta avgårde igjen, lykkelig for at ikke det var noe mere alvorlig.....en par mil......så var det noe igjen....samme vibrasjonen føltes som om den kom krypende tilbake....litt mere forsiktig nå, føltes det som, men den var der...var den ikke... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_question

Man er bestandig litt ekstra oppmerksom på slike ting når man nettopp har fikset en feil, og da hender det at man blir litt overfølsom, men i dette tilfellet ble det bare mer og mer tydelig at vibrasjonen var der....og ble kraftigere...
Ny stopp og ny tur under bilen.. Hadde forberedt meg på det meste, så jeg hadde både verktøy og arbeidsklær med meg.(men bilder..nei...)Fant ingen slakk i kryss, men det er jo bestandig litt bevegelse i en spline....
Presset nytt fett inn i alle kryss og koblinger, krysset fingrene og startet opp igjen.... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... 232602

Tror dere det ble bra nå... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_question Joda, i ca 2 mil....så var den der igjen....først nesten umerkelig, så sterkere og sterkere..

Vibrasjoner forplanter seg på de merkeligste måter, så det er umulig å kjenne nøyaktig hvor den kommer fra når en kjører.
Jeg mente og kjenne at den kom forfra, så jeg bestemte meg for å låse senterdifrensialen og demontere mellomakslingen til forrhjulstrekken. Denne har et homokinetisk ledd (dobbelkryss med kuleledd i mellom)og disse kan være vanskelig og oppdage slakke i. I tillegg vil en hver liten slakk i et slikt gi vibrasjoner.
Har overhalt en god del slike opp i gjennom tiden,(Cadillac'en har som eksempel 3 slike, og jeg har 2 Cadillacs...) så jeg mener å kunne finne ut om de trenger overhaling. Dette virket helt O.K. men for å eleminere det helt som feilkilde, valgte jeg å demontere som planlagt, og kjøre videre med bakhjulstrekk.

Virket bedre etterpå, men ikke helt bra, så jeg fortsatte og klø meg i hodet mens vi kjørte...Var kommet opp på Saltfjellet, og fikk øye på denne...

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0414

Hadde jo da for n-te gang kjefta meg selv opp for ikke å huske på å ta bilder..kamera lå jo der og jeipte til meg hver gang jeg åpnet bildøren, så her klarte jeg ta meg f..n å få treff!! Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... 3875

Vi roa ned tempoet til runt 70 ned Dunderlansdalen, da var det nesten ingen vibrasjoner, og jeg hadde nærmest kommet til at det mått være noe med forrakslingen. Det eneste vi da kunne gjøre var å komme oss helberget ned til Hjartåsen i første omgang.


Sist endret av Trond-Diesel den Tor 12 Aug 2010, 13:41, endret 1 gang
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Ons 11 Aug 2010, 23:42

Må forresten bare poengtere at i diverse aviser har de fått det til at det er 140 mil fra Mo til Hammerfest....det er det ikke, men hvis man starter i Fauske og kjører til Mo først, blir det rundt 140 mil tilsammen, og det var hvor langt vi hadde kjørt med bilen for å få den hjem som var spørsmålet... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_pirat
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Ons 11 Aug 2010, 23:49

Her er vi forresten i fint driv ned fra saltfjellet.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0410

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0413

Denne stekka blir vel også modernisert snart, så jeg fant det riktig å legge ett par stunt-bilder tatt i farta. Man vet aldri om de blir bra for etterpå, så det er bare og knipse og håpe det beste, så blir det oppimellom ett par brukbare... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_pirat

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0422

Framme i Hjartåsen..
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by lotus Tor 12 Aug 2010, 07:03

Herlig tråd det her Trond ....... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_biggrin
"Keep it coming" .... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_cool
lotus
lotus
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 8032
Age : 52
Bosted : Båsmoen
Registration date : 08.02.2008

http://motorinord.origo.no/-/workgroup/show/3959_motor-i-nord

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Tor 12 Aug 2010, 20:54

lotus skrev:Herlig tråd det her Trond ....... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_biggrin
"Keep it coming" .... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_cool

Håper jo at det er til interesse dette... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_biggrin Holder på og roter i bilder, så skal jeg fortsette storyen.. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_pirat
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by need4speed Tor 12 Aug 2010, 21:17

Trond-Diesel skrev:
lotus skrev:Herlig tråd det her Trond ....... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_biggrin
"Keep it coming" .... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_cool

Håper jo at det er til interesse dette... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_biggrin Holder på og roter i bilder, så skal jeg fortsette storyen.. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_pirat

venter i spenning Very Happy
need4speed
need4speed
Konge
Konge

Antall Innlegg : 3732
Age : 52
Bosted : Gruben
Jobb/hobby : motorsport
Registration date : 02.04.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Tor 12 Aug 2010, 21:31

Før vi startet nordover uten Alvin, ble det en tur til Mo med han. Hadde en del ting vi skulle ha med oss nordover, og hadde planlagt å pakke dette i Alvin. Er jo en ganske stor bil, men den er jo rigga for brannutstyr, pluss at det er en 500 liters vanntank i den så plassen var....skal vi si "vanskelig tilgjengelig...."

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0425-1

Min Mormor hadde bestemt seg for å flytte inn i omsorgsbolig, og derfor skulle huset hennes selges. Siden hun har bodd der helt siden huset ble satt opp i -63-64, er det mange minner i det huset....i tillegg til at det var fullt av ting som ikke det var plass for i den nye leiligheta. Min fru ble sendt på ekspedisjon for å se om det var noe vi kunne tenke oss og "arve", og da var det egentlig greit med begrenset plass i Alvin..... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_rolleyes (vi har alt for mye selv i utgangspunktet...)
Dette bilder er faktisk tatt ved vårt siste besøk i "mormor-huset" og det var selfølgelig vemodig å tenke på at vi aldri skulle tilbake hit.... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Kopfschuettel

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0424-1

Vi hadde med oss Daimler'n ned til byen siden vi skulle overnatte og besøke en del folk. Alvin ga meg fremdeles i overkant med vibrasjoner, så vi kjørte minst mulig med han. Hadde bestemt at jeg fikk ta noen dager ekstra når jeg skulle dra ned og hente han, slik at jeg fikk fiksa feilen. Vi hadde ikke tid til mere feilsøking på denne turen, så vi monterte tilbake mellomakslingen til forrhjulstrekken og konsentrerte oss om å få lastet inn det som skulle være med hjemmover.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0426

...Blant annet denne..... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_pirat
Kjøpte jo en 350cid blokk med gearkasse hos Arild i vinter/vår,(skal bygge ny maskin til Bromle....(-76 Blazer K5.)"trenger" vel en rundt 300hk...i sanden...) og når Arild ble lei av å ha den stående, var min mormor så elskverdig å låne bort garasjen sin til jeg kunne komme meg og hente den... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_biggrin

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0432-1
Ble ganske trangt der bak, men alternativene skrek ikke akkurat mot oss.... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... 232602

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0429-1

Hadde demontert toppene og tatt av gearkassen for å gjøre den håndterlig, så det gikk greit og løfte inn, men som dere ser var det bra fullt av annet ....stasj som ble med.... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_rolleyes
På den positive siden hadde ingen andre sett bruk for verktøyet etter Morfar, så det ble noen kilo av den sorten med....kan aldri få for mye verktøy!! Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... 3875


Sist endret av Trond-Diesel den Tor 12 Aug 2010, 22:19, endret 1 gang
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Tor 12 Aug 2010, 21:56

Måtte rote litt i bildene.....

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0427

Dekkene som står på bilen er ikke akkurat imponerende med tanke på fremkommelighet...og skal man ha en 4X4 ute på "bøgda" er det viktig å sko seg litt skikkelig. Det ville seg slik at en av våre "forumsfeller"- bosatt i Utskarpen- hadde overvurdert plassen for suler på en av sine biler, og hadde 4 stk BF Goodrich 245(eller var det 265.. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_question )-75-16" i forsterka All Terrain-utgave, nesten ubrukt og 2 uker gamle. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_biggrin Disse er helt perfekt dimensjon til Alvin, så penger byttet hender og dekkene eier.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0428
Ett par av dem fikk ri på vanntanken på tur hjem... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_cool

Eneste minuset her var at Alvin ruller på demonterbare slange-felger, og disse egner seg rimelig dårlig til slangefri-dekk...
Så i tillegg til å skaffe oss ett par til av disse dekkene, satte jeg en kompis som jobber på et dekkfirma i Hammerfest på jobben med å finne fornuftige felger. Siden Alvin har tvillinger bak var det rimelig og tro att noe beregnet på en "Big-Dooley" skulle gjøre susen.

Viste seg at det ikke var så enkelt for dem og skaffe, for de eneste felgene de kunne skaffe var høyglanspolerte aluminiumsfelger til den nette sum av 4000.- pr stk..... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_eek pluss mva... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_eek ....Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_pale
La meg si det sånn.... jeg leter fremdeles etter felger, så hvis noen har ett tips... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_pirat ...vel jeg har ikke akkurat anstrengt meg med å finne felger enda, men det er en prioritert oppgave før snyen kommer.. Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_pirat
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Tor 12 Aug 2010, 22:14

På tur opp i gjennom dalen på tur til min søster presterte jeg faktisk og nå igjen denne...

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0434

Og dro innpå....

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0437

Og faktisk....

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0438

...kjørte....

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0439

...Forbi...!!! Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_cool

Oppe i Hjartåsen ble Alvin parkert for denne gang, og vi gav oss på skubben nordover med Daimleren.....men først måtte vi ha en liten poseringsrunde...

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0447

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0445

Min fru (som i ettertid har fått all "skyld"for denne anskaffelsen..)måtte jo være litt linselus.... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Icon_biggrin

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0441

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0448-1

Dette ble det siste bildet vi tok før vi starta. Var litt trist og måtte sette Alvin igjen, men vi tok ikke sjansen på og få havari. Hadde vært for dumt og fått havari i Narvik eller lignende bare fordi vi ikke klarte og vente til vi fant feilen. Dessuten har søster en stor garasje på tomta si, så det var ingen fare for å måtte ligge ute i regnet og skru når jeg kom tilbake.....i tillegg slapp vi jo og gjemme Alvin en hel måned oppe i Hammerfest.... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... 14973
Skal love at det ikke er enkelt og gjemme en brannbil... Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Kopfschuettel
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by oldsrodder Fre 13 Aug 2010, 06:27

Utrolig bra skrevet Trond, venter på fortsettelsen.
oldsrodder
oldsrodder
Konge
Konge

Antall Innlegg : 3624
Age : 60
Bosted : Lørenfallet
Jobb/hobby : Jobbveileder/ hotrodding
Registration date : 01.01.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Tir 17 Aug 2010, 01:27

Ble litt pause her..... Fikk uventa jobb med gravemaskinen....men kommer sterkt tilbake..... Rolling Eyes
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by 02ronny Tir 17 Aug 2010, 04:35

Artig historie! Vent spent på fortsettelsen..
02ronny
02ronny
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1096
Age : 49
Bosted : Dalsgrenda
Jobb/hobby : Rørleggermester/ BMW, dvs. bil
Registration date : 19.02.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Trond-Diesel Man 18 Okt 2010, 21:49

Jupp!Da var det påan igjen..
Sitter jo her oppe og fryser i snøkovet så da er jo en brannbilhistorie noe og varme seg på.....på tide og fortsette historien om Alvin..

14 dager senere dro jeg på nytt nedover til Mo, denne gangen for å klargjøre Alvin for hjemreisen. Hadde jo en liten Idè om at problemet med vibrasjonene skrev seg fra forrakslingen.

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0675

Løfta opp bilen på bukker og tappa av olja, demontèrte lokket og inspiserte for slakk og toleranser, slitasje og andre tegn på at noe var feil, men i en Dana 60 forraksel som har rullet knapt 27000 kilometer er det ikke akkurat vanlig å finne feil, noe jeg heller ikke gjorde...

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0674

Hadde jo som vanlig ikke nærvær nok til å ta bilder mens jeg hadde den oppe, men ett rengjort lokk er jo også pent å se på..... Rolling Eyes

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... DSC_0673

Fant forresten en liten lekkasje på høyre støtdemper, men fungsjonen ble funnet tilfredstillende nok til å holde til jeg var hjemme...hadde ikke tid til å skaffe en ny heller.... Rolling Eyes
Trond-Diesel
Trond-Diesel
Makalaus
Makalaus

Antall Innlegg : 1581
Age : 57
Bosted : 9650 Akkarfjord, Sørøya - Hammerfest Kommune
Jobb/hobby : Jobb: Daglig leder i Road-Runner, Utleie av lyd/lys/turnètransport. Hobby: alt som sier BROOM....
Registration date : 21.12.2008

Til Toppen Go down

Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis... Empty Re: Brannbilen "Alvin"...hvordan lage en Rikskjendis...

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet